Veel mensen maken deze 4 pr-fouten.
Public relations (pr) kan helpen om op het juiste moment bij het juiste publiek onder de aandacht te komen. Maar veel mensen maken deze 4 pr-fouten.
1. Denken aan pr als reclame
Pr is geen reclame, en het gaat er niet alleen om om aandacht in de pers te krijgen. Toch denken veel mensen bij pr aan reclame.
Het verschil tussen pr en reclame is dat reclame altijd betaald is en het voornaamste doel is om een product te promoten, terwijl pr-plaatsingen meestal verdiend zijn en een nieuwswaardige invalshoek hebben.
Hierbij meteen een tip: terwijl superlatieven aanvaardbaar zijn in reclame, kunnen ze niet door de beugel in pr. Vermijd daarom bijvoeglijke naamwoorden en clichés in publicrelationsberichten, zoals de volgende (tenzij het in een citaat staat of je feiten hebt om het te staven):
- Bijzonder/uniek
- Uitzonderlijk/geweldig
- Beter/best
- Geavanceerd
- Revolutionair
- Grootste
Journalisten zijn geïnteresseerd in nieuws, trends in de sector en boeiende verhalen. Daarom kun je je verhalen beter als pr aan journalisten presenteren, niet als reclame. Als je een journalist alleen maar informatie over je product stuurt, negeert hij het zelfs.
2. Denken dat alles nieuwswaardig is
Dat jij iets spannend vindt voor je bedrijf, betekent niet automatisch dat een journalist of het grote publiek er ook zo over denkt. Stel bijvoorbeeld dat je verhuisd bent naar een nieuw kantoor. Dat vergt inderdaad veel werk en voorbereiding, maar buiten je bedrijf zelf interesseert dat waarschijnlijk niemand.
Lees verhalen in vakbladen, kranten en online om een idee te krijgen van wat in je branche als nieuwswaardig wordt beschouwd. Het kan zelfs ideeën opleveren voor verhalen over je eigen bedrijf.
Volgens OWL Purdue is een verhaal nieuwswaardig als het een of meer van de volgende kenmerken heeft:
- Relevantie: is het relevant voor het publiek van de journalist?
- Actualiteit: hoe recent is de gebeurtenis?
- Onverwachtheid: was de gebeurtenis onverwacht, zoals een natuurramp, ongeluk of misdaad?
- Impact: op hoeveel mensen heeft de gebeurtenis invloed? Is het grootschalig of kleinschalig?
- Conflict: redacteuren vinden verhalen met conflicten interessant.
- Prominentie: zijn er opvallende of beroemde mensen bij betrokken? Dat maakt het verhaal nieuwswaardiger.
- Continuïteit: sommige verhalen blijven lang nieuwswaardig, zoals oorlog, verkiezingen en protesten.
3. Meer delen dan de kernboodschap
Het is erg verleidelijk om na een interview, of zelfs in een persbericht, zo veel mogelijk informatie te delen, maar doe dit niet. Het zwakt je boodschap af en kan zelfs journalisten afschrikken.
De media ontvangen informatie graag in korte stukjes, die gemakkelijk te verteren zijn. Hoe meer je je boodschap beperkt tot wat je weet en wat je moet bespreken, hoe beter.
Blijf bovendien bij je vakgebied. Anders krijg je al snel vragen die je niet begrijpt of niet kunt beantwoorden.
4. Niet als persoon in de media willen
Een van de grootste fouten die wij zien, is dat mensen zeggen dat zij niet zelf in de publiciteit willen
komen, maar dat ze willen dat hun bedrijf in de publiciteit komt.
We hebben nieuws voor je: jouw bedrijf zelf is niets, maar jij bent het bedrijf. Ook als je een mkb-bedrijf runt, ben jij het bedrijf. Iemand moet er wat over vertellen, iemand moet wat vertellen over de passie waarmee het bedrijf
gerund wordt, en daar ben jij de persoon voor. Own it!
Als je het zelf niet wilt doen, kun je een collega naar voren schuiven die het wel wil doen. Bedenk
daarbij wel dat wanneer diegene weggaat, je ook je spreekbuis kwijt bent en diegene de publiciteit
met zich meeneemt. Een andere mogelijkheid is om een pr-agent in te huren en die voor de
camera te zetten.
Conclusie: trap niet in deze pr-fouten
Trap niet in deze veelgemaakte pr-fouten! Pr kan helpen je merk op te bouwen en je boodschap op het juiste moment onder de aandacht van je doelgroep te brengen, maar door deze fouten behalen merken vaak geen resultaten. En dat is zonde. Je kunt ook een pr-bureau inschakelen om je te helpen succes te boeken met pr.
Gegarandeerd effectieve pr voor jouw bedrijf? We helpen je graag
Zoek je een pr-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden
JA! Vertel me meer over de pr-mogelijkheden voor mijn bedrijf!