Contentmarketing en monitoring
Ik volgde een workshop over contentmarketing en monitoring. Dit is wat ik er leerde.
Contentmarketing en monitoring bij Clipit
Begin oktober 2016 was ik aanwezig bij de nieuwste updateworkshop van Clipit. Deze keer ging het over contentmarketing en monitoring. Door de komst van nieuwe media is het medialandschap veranderd. De grootste verandering is die van push- naar pullmarketing. Het belangrijkste effect is dat luisteren key is geworden. Naar aanleiding van wat je hoort is het mogelijk om waardevolle content te maken.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een manier om als organisatie/merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dat doe je door klanten te voorzien van inspiratie en kennis die zij nodig hebben om een goede keuze te kunnen maken. Het is natuurlijk prima om daarbij doelen te stellen. Doelen van bereik, conversie en verhoging van bijvoorbeeld likes of reacties.
Waarom is contentmarketing ontstaan?
De consument is immuun geworden voor reclame. De consument wil crossmediaal bediend worden. Contentmarketing is brandstof voor social media én (misschien nog wel belangrijker) Google. Daarnaast gaat een gelijkwaardige relatie langer mee.
Welke doelen kan contentmarketing bereiken?
- Verkrijgen autoriteit/vertrouwen.
- Branding
- Leadgeneratie
- SEO-doelen
Waar bestaat goede contentmarketing uit?
Goede content – en daarmee de basis van contentmarketing – bestaat uit relevantie.
Wanneer is iets relevant voor een lezer/kijker?
Goede content moet:
- een probleem oplossen;
- vermakelijk zijn;
- een rol spelen in het dagelijks leven van de ontvanger;
- (een van de bovenste drie moet het in zich hebben, maar even een persoonlijke aanvulling hiervan:) kloppen bij wie je bent/wat je wilt uitstralen.
Wat voor soorten content zijn er?
Er zijn twee soorten content:
- branded content – content die je zelf hebt gegenereerd/geschreven/gemaakt en
- user generated content – content die wordt/werd aangemaakt door fans/ambassadeurs/consumenten/klanten/prospects.
Contentmarketing staat nog in de kinderschoenen. Er is een enorme groei te zien in hoe serieus bedrijven hiermee aan de slag gaan. Van alle bedrijven die b2b- of b2c-marketing doen, heeft 32-37 procent een gedocumenteerde strategie. Kortom: het leeft. Wel blijven social media dé manier om potentiële klanten te bereiken.
Het monitoren van content doe ik al jaren. Partner Clipit zoekt alle socialmediaberichten op en alle online publicaties. Hier geeft Clipit pr-waarde aan én het bedrijf meet hoeveel sociaal bereik er is georganiseerd.
We praten graag met je verder over de mogelijkheden van free publicity / inzet van contentmarketing om zichtbaarheid voor jouw bedrijf te genereren.
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.