De beste 5 guerrillamarketingcampagnes ooit gemaakt
Om inspiratie op te doen voor je eigen bedrijf: de 5 beste guerrillamarketingcampagnes ooit.
Creatieve marketing: klein budget, veel gratis publiciteit
In de afgelopen jaren zijn consumenten meer immuun geworden voor algemene marketingtactieken, waardoor marketeers gedwongen zijn creatiever te worden in het bereiken van hun publiek. Plus, veel marketingbedrijven hebben moeten werken met een klein budget. Dus guerrillamarketing om gratis publiciteit te krijgen, is een geweldige manier om de campagne uit te breiden met weinig uitgaven.
Zo werd guerrillamarketing geboren.
Wat is guerrillamarketing?
Guerrillamarketing is een creatieve promotiestrategie die gebruikmaakt van onconventionele tactieken om buzz te genereren over een bedrijf of product. Het idee achter guerrillamarketing is om tonnen aan exposure te genereren, zonder tonnen aan reclame uit te geven. Een guerrillamarketingcampagne is zó creatief dat het gratis publiciteit en exposure genereert, zonder dat het bedrijf veel betaalt om het te promoten.
5 voorbeelden van guerrillamarketing
Grote merken zoals Coca-Cola, Tesla en Nike hebben met succes guerrillamarketingcampagnes gelanceerd om publiciteit te genereren, maar ook kleinere bedrijven kunnen het voor elkaar krijgen. Hier zijn vijf voorbeelden van goed uitgevoerde guerrillamarketing.
1. Tesla: ‘$0 Budget’
Tesla is een van de bekendste voorbeelden van guerrillamarketing met zijn ‘$0 budget’ marketingmantra. Ze krijgen vaak veel aandacht met weinig tot geen uitgaven. Hoe doen ze dat? Tesla heeft verschillende tactieken geprobeerd, van gratis weggeven van patenten, tot humoristische video’s plaatsen van bestuurders die de automatische piloot gebruiken en nog veel meer. De humoristische video’s gingen viraal, zonder dat Tesla ook maar iets hoefde uit te geven. Dat is een van de dingen die wij als specialisten in public relations willen bereiken.
2. IKEA
Het creatieve marketingteam van IKEA heeft in de loop der jaren talloze guerrillamarketingcampagnes opgezet, waaronder het plaatsen van meubels in het openbaar vervoer, lades tonen op een trap om creatief opbergen te promoten en zelfs lege IKEA-dozen plaatsen op bagagebanden op vliegvelden. Wat al deze campagnes gemeen hebben, is dat ze de aandacht van de consument trekken op een onverwachte manier, maar wel op een manier die mensen helpt een band met het merk te krijgen. Bovendien leverde het gratis publiciteit op voor IKEA, omdat de ideeën zo buiten de gebaande paden gingen en de verhalen nieuwswaardig waren. De media vonden het geweldig.
3. Coca-Cola
Coca-Cola’s campagne ‘Share a coke’ is ook een goed voorbeeld van guerrillamarketing. Het idee was om colaflessen te personaliseren met namen erop, mensen aan te moedigen om ze te kopen en ze te delen met anderen. Het leverde het bedrijf veel gratis publiciteit op, omdat mensen het erover hadden welke namen ze konden vinden en aan wie ze die konden geven. De campagne leidde alleen al in Australië tot een stijging van de consumptie van Coca-Cola met 5%.
Coke heeft nog meer creatieve campagnes gevoerd, waaronder het installeren van supergrote automaten en het filmen van de reacties van mensen. Coke zet die video’s online, en ze gaan viraal, wat gratis publiciteit oplevert. Bovendien heeft dat de aandacht van de media getrokken en voor veel publiciteit gezorgd.
4. Nike
In lijn met hun tagline ‘Just Do It’ zette Nike in New York naast gewone bankjes ook bankjes neer met één cruciaal verschil in ontwerp: je kon er niet op zitten. De bankjes hadden een rugleuning met het Nike-logo, maar geen zitpaneel. Het idee is simpel: je kunt niet hardlopen als je zit. Dat was een duidelijke boodschap om te blijven rennen en veel gedenkwaardiger dan het huren van een billboard op Times Square!
5. Volkswagen
Volkswagen creëerde in 2010 een populaire campagne genaamd ‘Speed up your life’, waarbij ze alledaagse activiteiten omtoverden tot een leuke, snelle ervaring en het een ‘fast lane’ noemden. Zo installeerden ze bijvoorbeeld een glijbaan op een trap in een metrostation. Volkswagen wilde consumenten eraan herinneren dat ze plezier moeten hebben als ze reizen. Met de slogan ‘What are you driven by’, deelden ze werelwijd dat Volkswagen-rijders plezier hebben. Het in het oog springende idee was moeilijk te negeren, waardoor Volkswagen gratis publiciteit en buzz over hun merk kreeg.
Guerrillamarketing toepassen voor jouw bedrijf
Als je van plan bent om guerrillamarketing voor jouw bedrijf toe te passen, kunnen wij je helpen. Wij helpen bedrijven in Nederland op weg met gratis publiciteit om tractie te genereren, ongeacht jouw marketingbudget.