Nieuwe b2b-klanten werven: zes manieren.
Wil je nieuwe klanten werven voor je B2B-bedrijf? We hebben zes tips voor het werven van klanten voor je op een rijtje gezet. Er zijn veel manieren om nieuwe klanten te werven in B2B, en sommige daarvan hebben hogere klantwervingskosten dan andere.
Daarom raden we vier van de beste manieren aan om nieuwe klanten te werven voor B2B. Evenals onze favoriete manier om het te doen, die minder kost en toch fantastische resultaten oplevert.
Manier 1: Gerichte advertenties
Adverteren is een van de populairste manieren om nieuwe klanten te werven. Tegenwoordig kun je heel gericht online advertenties plaatsen om de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen. Met tools als Google Ads en Meta for Business kun je elk detail van jouw klant definiëren, inclusief leeftijd, locatie, beroep, gezinssituatie, hobby’s en voorkeuren. Gerichte advertenties kunnen echter duur zijn. Vooral voor B2B kunnen gerichte advertenties twee tot drie keer meer kosten voor CPA dan in andere industrieën.
Manier 2, 3 en 4: Deals, promoties en giveaways
Deals, promoties en giveaways zijn geweldige manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Het is heel gemakkelijk om aandacht te krijgen voor deze kortingen, maar je nieuwe leads zijn misschien niet blijvend. Klanten kunnen zich alleen voor de promotie aanmelden en kort daarna weer afhaken. De klanten die je vindt, kunnen geloven dat je product of dienst niet de moeite waard is voor de volledige prijs en zich enkel inschrijven vanwege van de korting. Hoewel deze tactiek dus op korte termijn werkt, zijn aanbiedingen en promoties geen duurzame manier om nieuwe klanten te werven in de B2B-markt.
Manier 5: Social media
Social media vormen een enorme markt voor zowel verkoop als het werven van nieuwe klanten. Op dit moment adverteren meer dan drie miljoen bedrijven op Facebook. En dat zijn niet alleen Amerikaanse bedrijven. 68% van de kleine bedrijven in de EU zegt Facebook te gebruiken om nieuwe klanten te vinden en vindt het effectief. Lid worden van Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter en daar inhoud creëren is gratis.
De kosten van social media zijn echter je tijd. Het kan tijdrovend zijn om genoeg inhoud te creëren voor social media om de moeite waard te zijn, om nog maar te zwijgen over het reageren op opmerkingen en direct messages (dm’s). Hoe groter het wordt, hoe waarschijnlijker het is dat je iemand moet inhuren om je social media te runnen, en uiteindelijk zal het behoorlijk duur worden.
Manier 6: Gratis publiciteit
Een van de meest onderschatte manieren om nieuwe klanten te werven voor B2B is door middel van gratis publiciteit. Breng het verhaal van je merk naar buiten met public relations. PR kan een zeer goedkope manier zijn om je boodschap over te brengen. PR is nuttig voor het verbeteren van de geloofwaardigheid van jouw merk, SEO en online aanwezigheid. Maar ook voor het aantrekken van nieuwe klanten. PR-professionals gebruiken verschillende manieren om je verhaal te vertellen en je merk gratis (of verdiende) aandacht te geven. Het is het tegenovergestelde van reclame, waarvoor je moet betalen: PR gaat over het vertellen van een verhaal dat zo goed is dat mensen het gratis willen delen.
Daarom is gratis publiciteit onze favoriete manier om nieuwe B2B-klanten te werven. Het is gratis! Maar als je net begint met pr, vraag dan advies aan een professioneel PR-bedrijf. Wij hebben ervaring met het verkrijgen van free publicity voor B2B-bedrijven in Nederland. Neem contact met ons op om te bespreken hoe we je kunnen helpen nieuwe klanten te werven in B2B, en we geven je meer tips voor het werven van klanten.
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw B2B-bedrijf? We helpen je graag
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Plan een vrijblijvend 15-minutengesprek en informeer naar de mogelijkheden.