Omgaan met slechte publiciteit: wat je wel en niet moet doen
Omgaan met slechte publiciteit – De media kunnen je maken en breken. Met de ‘cancelcultuur’ kun je van het ene moment op het andere moment gecanceld zijn. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Hoe ga je om met negatieve media-aandacht? Slechte publiciteit is vaak – maar niet altijd – om te buigen naar goede publiciteit. Je kunt er in ieder geval voor zorgen dat je het niet nóg slechter maakt.
Stop met liegen: ‘Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel’
Een leugentje om bestwil? Liever niet. De beste klantrelatie is niet de relatie waarbij alles altijd goed gaat, maar waarbij je ook af en toe wat struggles hebt gehad, en je er samen weer bovenop bent gekomen. Negatief in het nieuws? Zorg ervoor dat je gelijk de waarheid vertelt en draai er niet omheen.
Voorbeeld van omgaan met slechte publiciteit: datalek bij webshop
Het is verplicht om gebruikers te informeren wanneer je bedrijf getroffen is door een datalek. Enige tijd geleden overkwam dit een webshop. Hier kwamen de gebruikers achter die een aangepast mailadres voor deze webshop gebruikten. Deze 5000 klanten ontvingen ineens allemaal spam op dat aangepaste mailadres. Wat deed het bedrijf? Ze lieten alleen de klanten met zo’n aangepast mailadres weten dat er een datalek was. Erg toevallig natuurlijk dat alleen de gegevens van de klanten die er gemakkelijk achter konden komen, gestolen zouden zijn. Uiteraard was dit niet waar: na enige tijd moest er een tweede persbericht uit om te melden dat het lek toch groter was. Daarna bleek het lek nóg groter (3,6 miljoen klanten), waardoor ze voor een derde keer moesten melden dat ze gehackt waren. Hierdoor heeft de webshop dus 3 keer moeten melden dat er een datalek had plaatsgevonden, in plaats van 1 keer als ze de eerste keer gelijk eerlijk waren geweest. Zo’n verhaal gaat natuurlijk ten koste van je merk, en dat wil je niet.
Wel doen: wees eerlijk en authentiek
Vertel de waarheid. Leg uit wat er gebeurd is, wat je hebt gedaan om het probleem op te lossen, dat het probleem hoge prioriteit heeft en hoe je het gaat voorkomen in de toekomst. Indien relevant kun je ook tips geven aan de gebruikers. In het geval van een datalek kun je de gebruikers adviseren om hun wachtwoord te veranderen of alert te zijn op verdachte e-mails.
Bonustip: een persbericht dat je niet gepubliceerd wilt hebben
Moet je een persbericht versturen, maar wil je dat eigenlijk niet gepubliceerd hebben? Verstuur het aan het einde van de middag. Dan zijn de kranten al gevuld en de gasten voor de talkshows al bevestigd 😉.
Meer weten over PR? Beluister De Free Publicity Podcast via Spotify of Apple Podcasts.
Je las een artikel van PRGoeroes. Wil je meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag!
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.