Op drie manieren meer business dankzij het VCP-model
Wat is het VCP-model en hoe pas je het toe? Jennifer legt het uit.
Wat is het VCP-model?
Afgelopen kwartaal kwam ik tijdens een training het VCP-model tegen. Het staat voor ‘visibility + credibility = profitability’. Het is eigenlijk een andere versie van het ‘know, like, trust’. Maar het klinkt zeer aannemelijk. Niemand kan je inhuren zonder dat ze je kennen. En als ze je kennen, huren ze je niet in als ze je niet leuk vinden. Ze moeten je iets gunnen én weten dat je het ook waarmaakt als bedrijf. Als laatste maakt deze combinatie van zichtbaarheid en betrouwbaarheid een bedrijf winstgevend. Het zou ook werken voor iemand als mens. Betrouwbaar en zichtbaar maakt ook makkelijker vrienden.
Hoe zet je het VCP-model in?
Tijdens het netwerken
Bij het netwerken is het van belang om te zorgen dat je aanwezig bent. Praat met mensen, ook met mensen die je niet (goed) kent. Bereid een pitch voor, als de kans er is om er een te geven. Koppel mensen aan elkaar voor potentiële opdrachten, de zogenoemde aanbeveling. Geef complimenten. Vervul een rol in je netwerken (dat maakt je nog zichtbaarder.)
Naast het netwerken
Ook als je niet bij een netwerkmeeting bent, kom je vast allerlei mensen tegen. Dan is het goed om ze als gast uit te nodigen. Word met mensen die je ontmoet vrienden op allerlei sociale netwerken. Als dat Facebook is, like dan hun berichten en reageer erop. Stuur ze interessante artikelen op. Stuur ze een bedankje. Feliciteer ze met hun verjaardag en andere mooie momenten. Bezoek eens wat andere netwerken dan die waar je lid van bent. De belangrijkste les is hier: toon belangstelling.
Tijdens het werken
Wees een professional. Doe je werk buitengewoon goed. Zorg voor follow-up. Houd mensen op de hoogte. Maak elke week minimaal één afspraak met iemand uit je netwerk, zonder dat daar direct een commercieel doel achter zit. Geef én vraag advies aan netwerkpartners.
Er zijn nog wat tips. De meest algemeen toepasbare heb ik genoemd. Ze komen uit een van de BNI-trainingen die ik dit jaar heb gevolgd. Ontbreekt er een tip? Zet deze als comment hieronder!
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden