Tegenwoordig krijgen mensen ontzettend veel informatie binnen, via allerlei kanalen. Het is dan erg lastig om als merk op te vallen. Wat veel bedrijven dan ook proberen is om hun informatie op een zo origineel mogelijke manier over te brengen. In de hoop dat het door veel mensen wordt gezien. Een manier waarop dit wordt gedaan is door het creëren van pr stunts. Maar hoe werkt dat dan precies en waarom is het zo goed voor je merk? In deze blog lees je meer over een pr stunt.
Wat is een pr stunt?
Een pr stunt is een actie die door een bedrijf wordt ingezet met als doel om op te vallen en het merk meer naamsbekendheid te geven. Pr stunts zijn er in allerlei soorten en maten, van een grappige reclamecampagne tot een flashmob in een winkelcentrum. Je kunt het zo gek niet bedenken. Een voorbeeld van een pr stunt is de welbekende reclamecampagne van de Hema, waarin een man het model was van de nieuwe push up bh. Wat vooral typerend is voor een pr stunt is dat het in een korte tijd veel publiciteit genereert, oftewel viral gaat, maar dat dit van korte duur is.
Goede pr stunts helpen jouw merk
Als een pr stunt succesvol is, is dat goed voor jouw merk, omdat het ervoor zorgt dat je weer even top of mind bent bij mensen. Ook al is de actie zelf relatief kort, de effecten ervan werken lang door. Mensen zullen erna namelijk nog een lange tijd aan de pr stunt terugdenken als ze jouw merk ergens tegenkomen. Daarnaast zullen mensen positiever zijn over jouw merk in het algemeen. De positieve gevoelens over de actie blijven namelijk onbewust doorwerken in het geheugen van mensen, zonder dat ze het door zullen hebben. Investeren in een goede pr stunt is dan ook niet verkeerd. Denk bijvoorbeeld eens aan Tony’s Chocolonely’s movement en PR. Zij zijn niet voor niets zo succesvol.
Slechte pr stunts helpen jouw merk juist niet
Slechte pr stunts kunnen juist averechts werken. Soms slaan bedrijven door in het bedenken van een lucratieve actie, waardoor mensen juist negatiever gaan denken over hun merk. Een voorbeeld van een pr stunt die faliekant mislukt is, is de actie van LG in Zuid-Korea. Bij de lancering van hun nieuwste smartphone hebben ze honderden heliumballonnen, gevuld met tegoedbonnen voor een gratis smartphone, in de lucht gelaten. Waar ze echter niet op hadden gerekend is dat mensen deze heliumballonnen uit de lucht probeerden te schieten met BB-guns. Het gevolg? Zeker twintig mensen zijn gewond geraakt en mensen hadden alleen nog maar negatieve associaties met het merk LG. Er bestaat dus ook zoiets als té lucratief. Het is belangrijk om die grens goed te bewaken bij het bedenken van een pr stunt.
Een paar van de beste pr stunts uitgelicht
Het is natuurlijk lastig om zelf goede pr stunts te bedenken. Hieronder vind je daarom 5 van de beste pr stunts uitgelicht, ter inspiratie. Een ding hebben ze met elkaar gemeen: ze hebben de nodige aandacht gekregen en er wordt nog steeds over gepraat! Heeft jouw marketingbureau een leuke stunt bedacht? Wij verzorgen graag de pr!
- Glamour Stiletto Run: een van de bekendste pr stunts is de allereerste stiletto run in 2006, destijds georganiseerd door het magazine Glamour. Mensen deden mee aan een hardloopwedstrijd in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat, waarbij ze 75 meter moesten rennen op hakken (stiletto’s) van minimaal 7 centimeter hoog. Deze stiletto run is hierna verschillende keren over gedaan, maar dus verzonnen door het magazine Glamour.
- Zeeman incognito op Fashion Week: wanneer mensen aan de Zeeman denken, denken ze niet aan haute couture. Als pr stunt heeft Zeeman zich toen in 2011 incognito ingeschreven voor de modeweek onder de naam FRANK en heeft samen met ontwerper Frank Kungl een kledinglijn ontworpen. Aan het eind kregen mensen pas te horen dat de kleding dus eigenlijk van de Zeeman was!
- Restaurant zonder personeel, Foodsy: FNV horeca heeft als pr stunt een restaurant opgezet zonder personeel, om aandacht te krijgen voor het belang van horecapersoneel. Ze hebben een echte horecaondernemer, persberichten en website hiervoor opgesteld. Er kwamen daadwerkelijk gasten op het restaurant af en het concept kreeg veel aandacht in de media.
- Rode knop van dramazender TNT: deze pr stunt is misschien wel een van de meest viral pr stunts ooit, want maar liefst 31 miljoen mensen hebben deze gezien. Om aandacht te krijgen voor de lancering van hun zender hebben ze in een aantal winkelstraten een rode knop geplaatst met een bord met ‘push to add drama’. Zodra er op de knop gedrukt werd ontstond er chaos op straat, waar acteurs een drama scène uitvoerden. Aan het eind kwam er een banner omlaag waarop stond dat je voor nog meer drama bij de zender TNT moest zijn.
- Beste baan ter wereld: het nationaal toerismebureau van Australië heeft een lucratieve pr stunt ingezet door zes banen te creëren die iedereen ter wereld wel zou willen hebben. De banen, variërend van oppassen op een tropisch eiland tot het vinden van de leukste feesten in Sydney, vielen bij veel mensen in de smaak. Het bureau ontving dan ook veel sollicitaties en de campagne kreeg ontzettend veel aandacht van mensen over de hele wereld.
Extra tip: Schakel de hulp in van een pr bureau voor jouw pr stunt
Heeft jouw marketingbureau een leuke pr stunt bedacht, maar lukt het niet met de pr? Dan is het inschakelen van een pr bureau dé oplossing. Want als je het doet, doe het dan goed. PR bureau PRGoeroes is jouw ideale partner voor de pr van jouw stunt, zodat jouw merk die welverdiende boost krijgt. Met pr en free publicity krijgt jouw bedrijf meer zichtbaarheid, klanten en succes. Lees ook eens de blog ‘5 tips om je naamsbekendheid te vergroten’, voor nog meer informatie over het boosten van jouw bedrijf en merk.
Waar wacht je nog op? Creëer een geniale pr stunt en help zo jouw merk. Vaak helpt het om te beginnen met het opstellen van een pr plan. Lees daarvoor de blog ‘het perfecte PR plan opstellen met wat tips…’ Veel succes!