Reputatiemanagement is tegenwoordig onmisbaar. Het kan voor bedrijven een verschil maken tussen winst en verlies. Online heeft iedereen een mening; daarnaast deelt men deze ook ontzettend graag. Een positieve online reputatie draagt bij aan grote successen. Zodra je namelijk alleen maar positieve dingen hoort over een bedrijf, ben je sneller geneigd er zelf ook positief over te denken. Helaas kan je niet de volledige controle nemen over de reputatie van jouw bedrijf. Je kunt hier echter wel op inspelen door jezelf op een slimme wijze te presenteren. Meer weten over de betekenis van reputatiemanagement en ook benieuwd naar succesvolle voorbeelden? In dit artikel lees je er alles over.
Wat is reputatiemanagement?
Maar wat is reputatiemanagement precies? Reputatiemanagement is het proces waarbij bedrijven hun reputatie proactief beheren en beïnvloeden. Oftewel, het zijn alle activiteiten die een bedrijf inzet voor het monitoren en beïnvloeden van de indruk die van buitenaf worden geschetst. Door middel van communicatie, PR en marketing pak je de perceptie aan van een bedrijf. Je wilt natuurlijk een zo positief mogelijke reputatie hebben. Vooral door het gebruik van social media is het lastig om een volledig positieve reputatie te hebben. Iedereen kan zijn of haar mening binnen enkele seconden online delen – zowel positief of negatief. En een slechte recensie kan leiden tot een slechte reputatie, wat een bedrijf veel geld kan kosten.
Het betekent namelijk dat een klant kan besluiten om voor een concurrent te kiezen; maar ook dat er geen langlopende contracten worden afgesloten naar aanleiding van het negatieve nieuws dat plaatst heeft gevonden. Om dit te voorkomen is het essentieel om een plan en strategie te hebben om dit aan te pakken. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe ontwikkel je een reputatiemanagement strategie?
Iedereen, en ieder bedrijf, wordt wel eens geconformeerd met negatieve perceptie; het kan al beginnen bij iets kleins, zoals een klacht van een klant. Gelukkig is er een manier om dit aan te pakken. Een succesvolle reputatiemanagement strategie begint met het begrijpen en toegeven aan de huidige situatie. Het is essentieel om de eventuele zwakke punten of potentiële bedreigingen grondig te identificeren. Stel daarom een strategieplan op. Maak een plan zodat jij, en de rest van het bedrijf, weet wat te doen zodra er reputatieschade ontstaat. Daar draait een reputatiemanagement strategie vooral om: je richten op de kansen die zich voordoen die reputatieschade kunnen voorkomen en je focussen op hoe je die problemen moet oplossen.
Blijf op de hoogte van jouw sterke en zwakke punten, maar houd ook het publiek in de gaten. Social media is de ideale tool om hiervoor te gebruiken. Adequate bedrijfscommunicatie en public relations kunnen ook ingezet worden voor reputatiemanagement. Een aantal tips:
- Blijf proactief in het managen van je online reputatie: besteed steevast een aantal uren aan het monitoren, analyseren en volgen van wat er online over je bedrijf wordt geschreven.
- Beantwoord online reviews: wanneer je de beoordelingen beantwoord, geef je niet alleen meer informatie en verduidelijking, maar laat je ook zien dat je luistert.
- Wees snel met antwoorden: snelheid wordt vaak geassocieerd met zorgzaamheid. Je klanten waarderen het ontzettend wanneer je snel reageert.
- Verzamel veel kwalitatieve beoordelingen: moedig je klanten aan om eerlijk feedback te geven. Ook kan je influencers stimuleren om reviews achter te laten of kunnen ze helpen met het verbeteren van brand engagement en je brand marketing strategie.
Voorbeeld van reputatiemanagement
Er zijn veel reputatiemanagement voorbeelden; sommigen zijn wat meer succesvol dan de anderen. Sommige negatieve berichten lossen zich vanzelf op, terwijl aan andere berichten net wat meer aandacht moet worden besteed.
De supermarktketen Aldi besloot bijvoorbeeld om niet te reageren op de berichten. Aldi had in dit geval niet goed nagedacht over de zin die zij gebruikten in hun reclame. Er moest namelijk een woord worden ingevuld op de lege plek in de zin: ‘I became an ALDI lover when I tasted …. for the first time.’ Hierop kregen ze niet de verwachte reacties. Men antwoordde met ‘Diarrhea’ en ‘There’s some free advice. Don’t have a marketing strategy that makes your product question in Cards Against Humanity’.
Waarom kiezen voor PR Goeroes?
Zoals je eerder las, helpt PR bij een goede reputatiemanagement strategie. Idealiter stuur je regelmatig een persbericht over iets met nieuwswaarde. Als het meezit, wordt het snel verspreid en staat je bericht binnen een mum van tijd in een krant of ander hoogwaardig medium. Vervolgens kun je dit zelf delen op jouw kanalen. Het werkt ontzettend bevorderend voor je reputatie wanneer autoriteiten over jouw bedrijf berichten.
PRGoeroes is een PR bureau dat staat voor het binnenhalen van publiciteit. Wij streven ernaar om voor iedere klant op een unieke manier een verandering te maken. Als erkende speler in deze concurrerende markt, verzekeren wij jou kennis, ervaring en netwerk: zo komt jouw bedrijf in de spotlights te staan. Benieuwd naar hoe wij jou verder kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op, zodat we mogelijkheden kunnen bespreken en samen gaan werken aan jouw naamsbekendheid. Wij zijn actief in onder andere Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.
Wil je graag meer weten over onze diensten of heb je nog andere vragen over ons bedrijf PRGoeroes? Als je contact met opneemt met een van onze PR specialisten, vertellen we je er graag alles over. Lees hier meer over het begrip opiniestuk en hoe het jouw organisatie kan helpen.