Fijne netwerktips van Business Network International (BNI) voor succesvol netwerken.
Succesvol netwerken: netwerken als onderdeel van je marketing- en acquisitiestrategie
Afgelopen maand volgde ik de eerste netwerktraining bij Business Network International (BNI). Sinds mijn 17de netwerk ik er al zakelijk op los, maar er werd mij verzekerd dat deze training mij nieuwe inzichten zou geven. Allereerst wordt netwerken als een onderdeel gezien van een marketing- en acquisitiestrategie. Zo zie ik het ook en dat maakt voor mij netwerken heel anders dan de mannen die ik weleens zie staan aan de bar en die zich afvragen ‘drinkt iemand wit of rood?’.
Netwerken volgens BNI is het uitbreiden van je contactnetwerk met mensen die, behalve dat ze je kennen, ook bereid zijn om je te helpen, omdat ze je net zoveel vertrouwen als jij hen. Oftewel: netwerken gaat over elkaar leren kennen, vertrouwen in elkaar opdoen én elkaar helpen. En dat is niet helemaal de praktijk. Zo werd dankzij onderzoek duidelijk dat 84% van de mensen naar een netwerkbijeenkomst gaat om nieuwe klanten te zoeken. Terwijl 75% aangeeft geen nieuwe leveranciers te zoeken. Oftewel – een totale mismatch qua insteek. Wat zonde van iedereens tijd! Een succesvolle netwerker is iemand die netwerkt met de instelling: hoe kan ik je helpen?
Tijdens de training werd aangeraden om een uitleg te bedenken van wat je doet en wie je bent, wat mensen prikkelt om vragen te stellen. Een accountant kan denken aan ‘ik zorg dat je cashflowkraan niet meer lekt’. Voor mij als pr-agent werd dit ‘ik zorg dat iedereen weet wat je vindt’. Voor BNI-collega Henriette Terleth zette ik ‘zorg dat je niet zelf ruzie meer hoeft te maken’ op papier. Een veel interessantere inhaker dan ‘ik ben directeur, accountmanager of eigenaar van een trainingsbedrijf’. Het nodigt uit om het gesprek aan te gaan en dat is precies wat nodig is om mensen te ontmoeten en een band op te bouwen. Ik heb mijn quote meteen laten meenemen in de video’s die zijn geschoten tijdens mijn jubileum-event.
Daarna volgden nog wat tips:
- zorg voor een naambadge;
- neem altijd genoeg visitekaartjes mee (en die vul ik graag aan met: die er professioneel uitzien);
- bedenk van tevoren hoeveel mensen je wilt ontmoeten (ik ga altijd voor minimaal vijf goede gesprekken);
- gedraag jezelf als een gastheer en niet als een gast. Oftewel – zorg dat mensen zich thuis voelen en als ze verdwaald rondlopen: help ze;
- luister en stel vragen die beginnen met: wie/wat/wanneer/waar en waarom;
- probeer zoveel mogelijk mensen te helpen;
- besteed maximaal tien minuten bij elke persoon die je ontmoet;
- bel ieder interessant contact op voor een vervolg.
Als laatste:
- het is niet: net-zitten, of net-eten, het is net-werken.
Oftewel: aan de bak!
Ondertussen ben ik twee maanden lid van BNI Hyacint in Lisse. Een keer mee naar het netwerkontbijt? Stuur me een bericht!
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.
Goede blog, zo is het precies! Zo haal je meer uit je netwerktijd.
Volgende blog over lichaamstaal tijdens het netwerken?
Goed samengevat Jennifer! En nu inderdaad aan de slag!
Hi Arnold,
Ik houd het in gedachte!
Jennifer
Idd – daarna is het tijd voor actie!
Mooie samenvatting van een aantal essentiële elementen uit de training. Kort, krachtig en duidelijk weergegeven. Zo begrijpen mensen beter waar het bij netwerken echt over gaat. Geven loon. Als jij een ander helpt komt het vanzelf weer bij je terug.
Karma werkt ook met netwerken!