Deze foto nam iemand terwijl ik even met de fotograaf meekeek naar wat foto’s van mij. Leuk zo’n fotoshoot, maar ik kijk graag even mee of de foto’s wel de goede kant opgaan. Ik wil later wel foto’s hebben die ik kan gebruiken.
Dit is natuurlijk maar een klein voorbeeldje. Het beschermen van jouw merk, jouw missie en visie, is een heel karwei. Niet alleen een goede en passende tekst rond jouw activiteit, nieuws of happening is belangrijk, het visuele aspect misschien wel even, zo niet belangrijker.
Daarom krijg je mij niet in een roze jurkje
Enige tijd geleden stond ik op de set van een fotoshoot voor een nationaal magazine. Er was een stylist aanwezig. Die had ik netjes gemaild met mijn brandingkleuren en mijn dringende verzoek tot overleg vóór de fotoshoot om tot een aanpak te komen. Ze reageerde niet, dus nam ik (bijna) al mijn kleding mee en ging naar de studio. Daar aangekomen had zij het volgende voor me uitgekozen: een knalroze jurk die mij vast schitterend had gestaan – 20 jaar geleden.
Met mijn opmerking ‘daar zul je mij nooit in zien lopen’ begon het overleg. We kwamen tot een compromis. Ik heb namelijk niets aan publiciteit waarin ik er niet uitzie als mezelf of niet herkenbaar ben als wie ik ben.
Lees ook: Fotoshoot voor magazine, krant of ander medium – zo pak je het aan! 5 tips
Geen ‘roze jurkjes’ voor klanten
Voor klanten kijk ik altijd of het beeldmateriaal wel de diversiteit van het bedrijf laat zien. Ook vind ik het fijn als de goede sfeer van de bedrijfscultuur terug te zien is in de foto’s. Wellicht zijn er kleuren van belang voor het bedrijf, ook handig om daarover na te denken bij een fotoshoot of bij het uitkiezen van de foto’s om richting de media te sturen. De enige die kan sturen in het beeld van jouw bedrijf, ben jijzelf. De media, de buurman die jouw borrel bezoekt en erop losschiet met zijn smartphone of iemand anders, zijn hier niet mee bezig.
Heb jij een stapel foto’s liggen en geen idee welke echt raak zijn?
Of is het tijd voor nieuw beeldmateriaal voor bij jullie verhaal?
Stuur ons een bericht en laten we even sparren hoe we dit voor je kunnen oplossen.