De meeste mensen begrijpen public relations (pr) niet of niet wat het voor hen kan doen. Laten we hier eens in pr duiken, en hopelijk heb je na het lezen van deze blog een beter begrip.
Public relations kun je gebruiken om reputaties op te bouwen door middel van wederzijdse voordelige relaties en communicatie in twee richtingen. Veel mensen denken bij pr aan een ‘gimmick’ of aan het framen van een boodschap om te krijgen wat je wilt. Pr gaat echter over het begrijpen van een situatie en het ontwikkelen van mogelijkheden waar beide partijen van profiteren.
Zo worden media tegenwoordig overstelpt met dingen die ze moeten doen, terwijl ze een tekort aan personeel hebben. Een goede pr-professional kent de behoeften van een individuele journalist en kan verhalen of onderwerpen voorstellen die passen in de publicatie van de journalist en die tegelijkertijd de klant van de pr-professional ten goede komen.
Maar verhalen voorleggen aan journalisten is niet het enige wat public relations doen. Dit artikel beschrijft de top 3-dingen die je kunt bereiken met public relations. Maar laten we eerst eens een definitie van pr geven.
Wat zijn public relations?
Public relations zijn strategieën om reputaties op te bouwen of te herstellen, vanaf het eerste onderzoek tot en met de uitvoering en evaluatie. De reputaties die pr tracht te beschermen, kunnen betrekking hebben op individuen, organisaties, overheden, bedrijven, of welke entiteit dan ook. Een pr-medewerker gebruikt verschillende tactieken en kanalen om dit doel te bereiken, waaronder sociale media, blogs, thought leadership, interviews, persconferenties, mediarondleidingen, evenementen en nog veel meer.
Anders gezegd: pr gaat over de juiste dingen zeggen op het juiste moment tegen de juiste mensen en via het juiste kanaal. Pr-professionals helpen op een positieve manier verhalen te vertellen en beelden vorm te geven.
Pr is niet echt reclame, omdat pr een zeer goedkope manier kan zijn om je boodschap over te brengen. Waar reclame pay-to-play is, gaat het er bij pr om een publicatie te verdienen door een goed verhaal te vertellen.
Hier zijn de top 3-dingen die je kunt bereiken met public relations.
- Vergroot de geloofwaardigheid van je merk.
Tegenwoordig moeten jouw klanten je vertrouwen, of je nu een startend bedrijf of een gevestigd bedrijf bent. Dat vertrouwen is iets wat je niet kunt kopen, maar je kunt het wel ontwikkelen door middel van public relations. Een pr-professional kan thought leadership en hun connecties inzetten om je verhaal te vertellen en de geloofwaardigheid van je merk te vergroten.
- Verbeter jouw online aanwezigheid.
Pr-bureaus kunnen helpen bij het ontwikkelen van de online aanwezigheid van jouw merk door middel van blogs, sociale media, SEO en nog veel meer. Pr-bureaus kunnen ook samenwerken met influencers die al aanhangers hebben in de niche van jouw merk, om je beter in contact te brengen met je klanten.
- Verhoog de bottom line.
Uiteindelijk is pr waardevol, omdat het vertrouwen en relaties met je klanten opbouwt. Dat helpt je om jouw omzet te verhogen. Door jouw verhaal naar buiten te brengen met pr, kun je meer bekendheid genereren. Daarnaast kun je er meer verkeer naar jouw site krijgen, waardoor het aantal leads en conversies toeneemt.
Werk samen met een pr-bureau
Pr-professionals spenderen jaren aan het bijschaven van hun vaardigheden. Om verhalen te vertellen, een netwerk op te bouwen en om uiterst effectief te zijn in wat ze doen. Werken met een pr-bureau helpt je succes te behalen en je sneller resultaten te bezorgen, zoals die hierboven. Als je zakendoet in Nederland, neem dan contact met ons op, zodat we je kunnen helpen aan de slag te gaan met pr.
JA! Vertel me meer over de pr-mogelijkheden voor mijn bedrijf.