Dit is volgens MVO Nederland de ‘Nieuwe Businessagenda van Nederland’: zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf.
Nieuwe Businessagenda van Nederland
Afgelopen maand was ik bij MVO Nederland voor de presentatie van de ‘Nieuwe Businessagenda van Nederland’. Volgens het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa is 2025 niet heel ver weg meer. Maar aan de andere kant is er ook tijd om te schakelen.
Gaan voor maximale impact, nationaal en internationaal
Samen met 2500 ondernemers vormt MVO Nederland een beweging die de overgang naar een nieuwe economie versnelt. Een gezonde economie waarin positieve financiële resultaten samengaan met de zorg voor onze planeet en mensen. Ze gaan voor maximale impact, nationaal en internationaal.
Voor de ‘Nieuwe Businessagenda van Nederland’ zien zij zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf. Hieronder vind je ze:
1. Haal je rijkdom uit jezelf en uit je personeel
Werk moet vooral gelukkig maken. Voor dit agendapunt sprak Hans Baggerman van het bedrijf Added Venue over de nieuwe rijkdom. Geld maakt niet echt gelukkig. Toch is ons hele economische systeem erop gericht. We willen meer doen met minder mensen en ook nog de allerlaagste prijs betalen.
In de nieuwe economie horen bedrijven te streven naar meer natuur en een betere volksgezondheid met bijvoorbeeld minder eenzaamheid. Positieve maatschappelijke impact hoort op gelijke voet te staan met financiële groei.
2. Zorg voor meer transparantie in ketens
Tot op heden komen er steeds meer keurmerken op de markt. Maar het moment voor een goed keurmerk is wel voorbij, ze brachten niet de eerlijke ketens en het oplossen van misstanden in fabrieken en op plantages. Er zijn er zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ze pleiten voor transparantie van (productie)ketens op andere manieren. Met software kan alles inzichtelijk worden en daarmee de betere keuzes worden gemaakt.
Tim Murck van het bedrijf Flavour vertelde over dit onderwerp. Op Wikipedia voegt iedereen wat toe. Waarom doen we dat niet ook bij producten? Dan kun je problemen zien én oplossen.
3. Geef producten een eerlijke prijs
Het is toch raar dat we voor een shirt een heel lage prijs willen betalen, terwijl dat juist zorgt dat onder aan de keten er diverse mensen (te) weinig betaald krijgen.
Tijdens de presentatie van dit agendapunt vertelde Michel Scholte van True Price over het geven van de passende prijs voor producten. Het heeft namelijk nut. Als het uitstoten van CO2 geld kost, dan zijn bedrijven eerder geneigd klimaatvriendelijker te gaan werken. In de nieuwe economie betaalt de vervuiler.
Dit was ”Zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf, deel 1”. Wat neem jij hieruit mee?
Lees ook: Zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf, deel 2.
Je las een artikel van PRGoeroes, hét pr-bureau dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.