Zo schrijf je een persbericht waarmee je wordt opgemerkt
Hoe schrijf je een persbericht dat scoort? 5 tips.
Wat is een persbericht?
Een persbericht is een kort document dat je naar de media stuurt om je merkverhaal, productlancering of bedrijfsaankondiging te verspreiden. Een goedgeschreven persbericht kan ervoor zorgen dat je wordt opgemerkt en dat de pers aandacht krijgt voor je onderwerp. Een slecht geschreven persbericht wordt genegeerd.
Hoe schrijf je een persbericht dat opvalt?
Persberichten zijn een zeer relevant onderdeel van jouw geïntegreerde marketing- en communicatiestrategie, en ze worden veel gebruikt. Journalisten blijven vertrouwen op persberichten voor inhoud. Maar gemiddeld krijgen journalisten 50 tot 100 persberichten per dag, dus je moet ervoor zorgen dat jouw persbericht eruit springt. Hier zijn een paar tips voor het schrijven van een persbericht.
Tips voor het schrijven van een persbericht
1. Kies een nieuwswaardig verhaal
Als je onderwerp niet nieuwswaardig is, doe dan niet eens moeite om een persbericht te schrijven. Ten eerste, voor wie communiceer je? Definieer je publiek. Vraag je dan af waarom je publiek dit verhaal belangrijk vindt, en of het voor hen relevant is.
Onderwerpen die typisch nieuwswaardig zijn voor een persbericht zijn onder andere:
- productlanceringen,
- een nieuwe leidinggevende,
- een prijs winnen,
- aankomende evenementen,
- crisismanagement en
- aankondigingen van partnerschappen.
2. Schrijf een pakkende kop en lead
De kop en de lead zijn het belangrijkste deel van het persbericht, omdat veel journalisten na de eerste paar regels stoppen met lezen. Je kop moet alle belangrijke punten bevatten en waarom je publiek die belangrijk zou vinden. De lead, of eerste paragraaf, moet het wie, wat, wanneer, waar en waarom van je verhaal bevatten. In het ideale geval is de kop 70 tekens of minder en de eerste paragraaf slechts een paar zinnen.
Het is ongelooflijk moeilijk om je boodschap nauwkeurig en beknopt weer te geven en toch de aandacht van de journalisten te trekken. Daarom kan het werken met een pr-professional helpen bij het opstellen van een persbericht dat opvalt.
3. Voeg citaten toe
Citaten zijn een essentieel onderdeel van elk persbericht, omdat journalisten ze vaak woordelijk gebruiken bij het schrijven van hun verhaal. Citaten voegen autoriteit toe aan je persbericht wanneer je iemand citeert die veel kennis heeft. Citaten moeten dus komen van senior-level executives, industrie-experts, of klanten of influencers.
4. Wees duidelijk over de oproep tot actie
De call to action, of CTA, is wat je wilt dat mensen doen na het lezen van je verhaal. Het kan zo simpel zijn als het bezoeken van je website of het bellen van je bedrijf. Wat het ook is, plaats je CTA zowel vroeg in de tekst als aan het eind, voor het geval mensen stoppen met lezen. Simpelweg een hyperlink toevoegen is geen CTA, dus zorg ervoor dat je duidelijk bent over wat je wilt dat je lezers doen.
5. Voeg een contactpersoon voor de media toe
Voeg aan het eind van je persbericht een mediacontact toe met een naam, e-mailadres en telefoonnummer. Als journalisten vragen hebben, weten zij aan wie zij die moeten stellen en hoe zij de contactpersoon kunnen bereiken.
Werk samen met profs
Een persbericht schrijven is moeilijk en het vereist ervaring om te weten hoe je moet opvallen. Daarom is het beter om het schrijven over te laten aan een professioneel bedrijf zoals een pr-bureau. Je kunt nog steeds je visie en berichtgeving in het persbericht vermelden, maar samenwerken met een pr-bureau kan helpen je boodschap te versterken. Neem contact met ons op als je een persbericht wilt laten schrijven dat opvalt in Nederland.