Leuk die media-aandacht, maar het is wel handig om van tevoren te weten wat je gaat vertellen want een stevige mediablunder kan je bedrijf nog jarenlang achtervolgen.
Hoe voorkom je mediablunders?
Maar goed: hoe voorkom je een mediablunder? Afgelopen maand ontmoette ik Machteld Kooij, die bekend en onbekend Nederland mediatraining geeft. Zij interviewde onder andere mij en dat bracht mij weer op het idee om eens een blog te schrijven over het voorkómen van mediablunders!
Wees goed voorbereid
Een interview is net als het geven van een presentatie. Het werkt als je goed voorbereid bent. Ga er op tijd heen, dan kun je nog iets regelen. Je kunt jezelf omkleden (als je kleding niet past in de setting) of een kussen op je stoel leggen (of iets anders wat als kussen kan dienen).
Tijdens het interview is het zaak om als het te snel gaat wat tijd te winnen.
Glimlach eens om een stilte te vullen.
Zeg dat je twee of drie dingen wilt zeggen, zodat ze je uit laten praten (wel daarna die twee of drie dingen vertellen).
Laat eens een stilte vallen.
Zeg eens iets als ”Dat zou u denken, maar weet u hoe het echt zit …”
Of zeg ”Goede vraag.”
Maar vooral: vertel een goed verhaal. Beantwoord in één zin de vraag en vertel daarna je verhaal, en als het even kan je missie of visie. Antwoord dus snel en vertel daarna je verhaal.
Wil je dit oefenen (met of zonder camera)? Neem contact met ons op!
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden