De 3 belangrijkste levens- en ondernemerslessen van Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland.
Deze week ontmoette ik Maria van der Heijden. Zij is op dit moment de directeur van MVO Nederland. Hiervoor zette zij met succes de sociale onderneming Women on Wings op. Als partner van het eerste uur kende ze MVO Nederland al, nu is zij er directeur. Ze vertelde tijdens een event van Manifesto wat de drie belangrijkste levens- en ondernemerslessen zijn die zij ooit heeft geleerd.
Les 1: Stel een groot doel
Dit is nu een doel wat ik ook goed begrijp. Zo heb ik jarenlang geroepen dat ik 100.000 mensen wil helpen met hun zichtbaarheid. Het bleef hangen en mensen hebben het er nog steeds over.
Maria zette haar doel als een grote stip op de horizon neer: met haar onderneming Women on Wings wil zij 1 miljoen vrouwen aan het werk helpen. Ze vertelt: in eerste instantie geloven mensen je niet, en blijven ze afwachtend toekijken. Pas als je succes hebt, willen ze meedoen. De eerste jaren is het dus bikkelen. Uithoudingsvermogen is enorm belangrijk.’
Les 2: #Durftevragen
Het is een van de bekendste topics op Twitter. Maar ook op Facebook zijn er heel wat groepen met deze naam. Durf te vragen. Maria van der Heijden ziet ‘durf te vragen’ als één van haar belangrijkste lessen: ‘Stel die vraag zo concreet mogelijk. Hier geldt De Wet van Sinterklaas: als je niet vraagt wat je hebben wilt, krijg je iets anders. Hoe specifieker je vraag, hoe beter mensen in staat zijn je support te bieden.’
Les 3: Kiezen en focus houden
Als laatste les is het belangrijk om te kiezen én om daarna de uitgekozen lijn hierin vast te houden. Een miljoen banen voor vrouwen op het platteland van India. Dus vrouwen. Platteland. India. Dat betekent focus op deze doelgroep, op deze regio, op sectoren die relevant zijn op het platteland. En niet uitwaaieren naar andere landen,ook niet als je daar aanbiedingen voor krijgt. Zorg dat je kiest en dat je richting hebt.
Als nieuwe directeur van MVO Nederland zette Maria een nieuwe stip op de horizon. Ze koos ervoor om bedrijven uit te dagen om te kijken waar zij het verschil kunnen maken. De stip: in 2025 is 20% van het bedrijfsleven in Nederland klimaatneutraal, circulair en inclusief.
MVO Nederland is het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa. De term MVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De organisatie vormt samen met ruim 2.000 ondernemers een beweging die de overgang naar een nieuwe economie versnelt. Een nieuwe economie betekent een gezonde economie waarin positieve financiële resultaten samengaan met de zorg voor onze planeet en mensen. Het netwerk staat open voor ondernemers met duurzame ambities.
Meer informatie: https://www.mvonederland.nl
Je las een artikel van PRGoeroes, hét pr-bureau dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert.
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden