In de PR-wereld komt vaak de term free publicity voorbij, maar wat is gratis publiciteit nu eigenlijk? In het kort is het een van de beste, meest efficiënte en effectieve manieren om jouw bedrijf, dienst of product onder de aandacht te krijgen van het publiek. Om een duidelijker beeld te krijgen geven we je de free publicity definitie: een systematische PR-activiteit van een organisatie die onbetaalde aandacht van media genereert. Deze activiteit is dus een onderdeel van de PR-strategie. Aangezien er voor gratis publiciteit niet hoeft te worden betaald, is het een aantrekkelijke manier om een organisatie in de media te krijgen. Nu je weet wat de term inhoudt, wil je waarschijnlijk graag wat free publicity tips, voorbeelden van free publicity en antwoord op vragen als: “Hoe krijg je free publicity?” of “Hoe zorg je voor free publicity?”. Deze vragen gaan we voor je beantwoorden op deze pagina gewijd aan dit onmisbare onderdeel van ieders PR-strategie. Als je na het lezen van deze informatie nog vragen hebt, kun je gerust contact met ons opnemen. De deskundige en enthousiaste medewerkers van PRGoeroes helpen je graag verder!
Hoe zorg je voor free publicity?
Wat voor jou interessant is om te weten is hoe je offline en online free publicity kunt genereren. Hier is echter geen simpel en eenduidig antwoord op te geven. Er is helaas geen bepaalde techniek die altijd werkt om gratis publiciteit te krijgen. Wij van PRGoeroes luisteren altijd eerst aandachtig naar het verhaal van onze klant. Hier proberen we zoveel mogelijk relevante en nieuwswaardige informatie uit te halen waarmee we de aandacht van de media kunnen trekken.
Vervolgens vertalen we deze informatie op een creatieve manier naar een guerrilla-actie of een andere PR-strategie om gratis publiciteit te genereren. Dankzij onze jarenlange ervaring en onze passie voor het vak kunnen wij op de juiste manier gratis publiciteit voor jou inzetten om bepaalde marketingdoelstellingen te kunnen behalen. Wil je toch liever zelf aan de slag gaan met offline en online free publicity? Lees dan snel meer over onze free publicity tips en free publicity voorbeelden!
Free publicity voorbeelden
Buys
Buys maakte een tijdje geleden bekend dat hun negerzoenen voortaan ‘zoenen’ genoemd zouden worden. Hier kwamen veel reacties op die lang niet allemaal positief waren, maar Buys kwam door deze aankondiging wel volop in het nieuws. En daar gaat het uiteindelijk om bij gratis publiciteit.
Albert Heijn wuppies
Wie kent de wuppies van Albert Heijn niet? Tijdens het WK in 2006 had bijna iedereen wel ergens een wuppie staan, in de woonkamer of in de auto bijvoorbeeld. Zodra je zo’n wuppie zag, moest je meteen aan de Albert Heijn denken. Hier heeft de supermarktketen nog jarenlang van kunnen profiteren. Deze jarenlange aandacht kan worden gezien als gratis publiciteit. De wuppies zelf waren weliswaar een investering, maar door het langdurige effect is er toch sprake van indirecte free publicity.
Bavaria jurkjes
Tijdens het WK voetbal in 2010 kon Bavaria volop profiteren van gratis publiciteit. De Bavaria-jurkjes, die in eerste instantie waren bedoeld om de verkoop van Bavaria in Nederland een boost te geven, kregen namelijk wereldwijd onbetaalde media-aandacht. FIFA had namelijk een aantal vrouwen in Bavaria-jurkjes uitgezet in het voetbalstadion. Het commentaar en de reacties hierop zorgden voor wereldwijde media-aandacht. Dit is dus ook een goed voorbeeld van free publicity.
Unox
Unox besloot om tijdens de Elfstedentocht en de Nieuwjaars duik van 1997 de welbekende Unox-mutsen uit te delen. Hier werden veel foto’s en filmpjes van gemaakt, die jaren later nog voor veel gratis publiciteit zorgen op verschillende mediakanalen.
Hoe zorg je voor free publicity?
Betrek journalisten bij jouw PR-acties
Maak je bedrijf zichtbaar op social media
Schrijf persberichten en maak een artikel
Kun jij nog wel wat hulp gebruiken om gratis publiciteit te genereren en ben je benieuwd wat ons PR bureau in de buurt van Amsterdam voor jou kan betekenen op het gebied van free publicity marketing? Neem dan gerust contact met ons op, zodat wij jou meer informatie kunnen geven en een toffe campagne voor jou kunnen bedenken.