Free publicity

In de PR-wereld komt vaak de term free publicity voorbij, maar wat is gratis publiciteit nu eigenlijk? In het kort is het een van de beste, meest efficiënte en effectieve manieren om jouw bedrijf, dienst of product onder de aandacht te krijgen van het publiek. Om een duidelijker beeld te krijgen geven we je de free publicity definitie: een systematische PR-activiteit van een organisatie die onbetaalde aandacht van media genereert. Deze activiteit is dus een onderdeel van de PR-strategie. Aangezien er voor gratis publiciteit niet hoeft te worden betaald, is het een aantrekkelijke manier om een organisatie in de media te krijgen. Nu je weet wat de term inhoudt, wil je waarschijnlijk graag wat free publicity tips, voorbeelden van free publicity en antwoord op vragen als: “Hoe krijg je free publicity?” of “Hoe zorg je voor free publicity?”. Deze vragen gaan we voor je beantwoorden op deze pagina gewijd aan dit onmisbare onderdeel van ieders PR-strategie. Als je na het lezen van deze informatie nog vragen hebt, kun je gerust contact met ons opnemen. De deskundige en enthousiaste medewerkers van PRGoeroes helpen je graag verder!

Contact

Hoe zorg je voor free publicity?

Wat voor jou interessant is om te weten is hoe je offline en online free publicity kunt genereren. Hier is echter geen simpel en eenduidig antwoord op te geven. Er is helaas geen bepaalde techniek die altijd werkt om gratis publiciteit te krijgen. Wij van PRGoeroes luisteren altijd eerst aandachtig naar het verhaal van onze klant. Hier proberen we zoveel mogelijk relevante en nieuwswaardige informatie uit te halen waarmee we de aandacht van de media kunnen trekken.

Vervolgens vertalen we deze informatie op een creatieve manier naar een guerrilla-actie of een andere PR-strategie om gratis publiciteit te genereren. Dankzij onze jarenlange ervaring en onze passie voor het vak kunnen wij op de juiste manier gratis publiciteit voor jou inzetten om bepaalde marketingdoelstellingen te kunnen behalen. Wil je toch liever zelf aan de slag gaan met offline en online free publicity? Lees dan snel meer over onze free publicity tips en free publicity voorbeelden!

Free publicity voorbeelden

Je bent inmiddels op de hoogte van de betekenis van free publicity en de voordelen van deze handige PR-strategie. Je weet dus waarom free publicity goed is voor jouw bedrijf. Maar het is ook wel zo fijn om een paar free publicity voorbeelden te hebben. Zo krijg je misschien inspiratie voor het creëren van je eigen gratis publiciteit. Daarom zetten we een paar voorbeelden op een rijtje.

Buys

Buys maakte een tijdje geleden bekend dat hun negerzoenen voortaan ‘zoenen’ genoemd zouden worden. Hier kwamen veel reacties op die lang niet allemaal positief waren, maar Buys kwam door deze aankondiging wel volop in het nieuws. En daar gaat het uiteindelijk om bij gratis publiciteit.

Albert Heijn wuppies

Wie kent de wuppies van Albert Heijn niet? Tijdens het WK in 2006 had bijna iedereen wel ergens een wuppie staan, in de woonkamer of in de auto bijvoorbeeld. Zodra je zo’n wuppie zag, moest je meteen aan de Albert Heijn denken. Hier heeft de supermarktketen nog jarenlang van kunnen profiteren. Deze jarenlange aandacht kan worden gezien als gratis publiciteit. De wuppies zelf waren weliswaar een investering, maar door het langdurige effect is er toch sprake van indirecte free publicity.

Bavaria jurkjes

Tijdens het WK voetbal in 2010 kon Bavaria volop profiteren van gratis publiciteit. De Bavaria-jurkjes, die in eerste instantie waren bedoeld om de verkoop van Bavaria in Nederland een boost te geven, kregen namelijk wereldwijd onbetaalde media-aandacht. FIFA had namelijk een aantal vrouwen in Bavaria-jurkjes uitgezet in het voetbalstadion. Het commentaar en de reacties hierop zorgden voor wereldwijde media-aandacht. Dit is dus ook een goed voorbeeld van free publicity.

Unox

Unox besloot om tijdens de Elfstedentocht en de Nieuwjaars duik van 1997 de welbekende Unox-mutsen uit te delen. Hier werden veel foto’s en filmpjes van gemaakt, die jaren later nog voor veel gratis publiciteit zorgen op verschillende mediakanalen.

Hoe zorg je voor free publicity?

Hopelijk heb je al wat meer inzicht gekregen over de verschillende vormen van free publicity. Je kunt de free publicity voorbeelden gebruiken als inspiratie voor je eigen gratis publiciteit. Maar aangezien het geen makkelijke taak is zelf een unieke actie te bedenken en uit te voeren, hebben we nog een aantal free publicity tips voor je.
wat doet een pr bureau

Betrek journalisten bij jouw PR-acties

Wie zijn degenen die schrijven over alles wat er op onze wereld gebeurt? Juist ja, journalisten. Breng jouw free publicity stunts daarom onder de aandacht bij journalisten. Reageer af en toe ook eens op een oproep van journalisten. Zo komt het verhaal en de naam van jouw merk bij hen onder de aandacht. Mochten ze jouw verhaal toch niet direct gebruiken, dan herkennen ze jou in ieder geval al sneller in de toekomst.
De 15 best scorende zakelijke posts op social meda. Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor je bedrijf? PRGoeroes helpt je graag. Ons team bestaat uit PR-specialisten met een bevlogen passie voor het vak. Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.

Maak je bedrijf zichtbaar op social media

Zichtbaarheid op social media is erg belangrijk om aandacht te kunnen trekken bij jouw doelgroep. Wees daarom actief op verschillende kanalen, bijvoorbeeld door reacties te plaatsen onder relevante artikelen, interviews en berichten die raakvlakken tonen met jouw organisatie. Dit kan uiteindelijk weer voor gratis publiciteit op social media zorgen.

Schrijf persberichten en maak een artikel

Heb je een belangrijk nieuwtje of een recente ontwikkeling te melden die van toepassing is op jouw branche? Schrijf hier dan een aantrekkelijk persbericht over dat je vervolgens naar een geschikt nieuwsbedrijf stuurt. De kans is groot dat dit nieuws dan gratis wordt verspreid.

Kun jij nog wel wat hulp gebruiken om gratis publiciteit te genereren en ben je benieuwd wat ons PR bureau in de buurt van Amsterdam voor jou kan betekenen op het gebied van free publicity marketing? Neem dan gerust contact met ons op, zodat wij jou meer informatie kunnen geven en een toffe campagne voor jou kunnen bedenken.

Neem contact op!