Een persbericht schrijven wordt vaak als ouderwets beschouwd, omdat er inmiddels vele nieuwe manieren zijn om de pers te benaderen. Toch schrijf ik nog regelmatig persberichten, omdat je middels 1 persbericht meerdere kanalen kunt aanschrijven.
1. Verplaats je in de journalist
Voor het verkrijgen van free publicity is het belangrijk dat niet alleen jij, maar ook het medium er iets aan heeft dat jouw nieuws wordt gedeeld. Dit maakt het makkelijk voor de journalist om te bepalen of jouw nieuws aansluit bij het medium.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Is het dus interessant genoeg?
- Spreekt het de juiste doelgroep aan?
- Is de inhoud belangrijk genoeg?
2. Wees informatief
Zoals ik eerder uitlegde is PR geen marketing. Het is met je persbericht niet de bedoeling dat je iets verkoopt, maar dat je puur informatie verstrekt. Schrijf dus zo objectief mogelijk en niet te wervend.
3. Structuur
Een persbericht heeft een eigen structuur, op het moment dat je kiest voor een traditioneel persbericht hou je dan aan deze opbouw.
Zo is een persbericht volledig ‘uitrolbaar’, iedere alinea moet je dus steeds een stukje meer vertellen over het onderwerp.
4. De eerste alinea
Soms komt het voor dat media alleen de eerste alinea uit een persbericht overnemen, daarom is het belangrijk dat de eerste alinea de belangrijkste informatie omvat. Hierin schrijf je;
- Wie
- Wat
- Waar
- Wanneer
- Waarom
- En hoe?
5. Derde persoon
Om jouw nieuws kant-en-klaar te kunnen aanleveren is het verstandig het persbericht in de derde persoon te schrijven.
In deze actieve vorm vermijd je woorden als ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’.
Met deze 5 tips wordt jouw persbericht gegarandeerd opgepakt!
Succes gegarandeerd!
Het mooie van een persbericht is dat je meerdere media kunt benaderen met hetzelfde bericht, perfect dus!
Maar om te garanderen dat je overal gezien wordt is vaak wat meer creativiteit nodig, zo kun je zelf pitches voor interviews schrijven of op Facebook berichtjes reageren voor publicaties in landelijke magazines.
Hier binnenkort meer over!
Een persbericht schrijven dat scoort? We helpen je graag
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden