Een succesvolle brand marketing strategie

Merken zijn constant bezig om hun naamsbekendheid te vergroten en de loyaliteit van de klant te verhogen. Ook al heb je het beste product op de markt gebracht, dit betekent nog niet dat klanten jouw product vinden én verkiezen boven dat van een concurrent. Het draait allemaal om ‘brand awareness’. Als je niet vertelt dat je product A verkoopt, zal niemand ook weten dat je product A verkoopt. Je moet investeren in je merk en product, door middel van een brand marketing strategie. Dan pas kan je opvallen tussen de concurrentie en de band versterken met je klant. In dit artikel leggen we uit wat brand marketing is en hoe je daarmee het imago van jouw merk kunt verbeteren.

Contact

Wat is brand marketing?

Met brand marketing vergoot je jouw naamsbekendheid: je strategie is om de band tussen je klant en merk te versterken. Hierdoor ben je niet zozeer bezig met het product, maar wel met het promoten van de kernwaardes en UVP (Unique Value Proposition) van je merk. Als merk probeer je de invloed uit te breiden, wat betekent dat je niet focust op het stimuleren van de verkoop. Op de korte termijn tenminste niet. Nu je weet wat brand marketing is, zie je hieronder een voorbeeld van een succesvolle brand marketing strategie.

Een telefoon van Apple, of zogeheten iPhone, wie kent het niet. De meeste consumenten zijn niet eens op de hoogte van de specificaties van de telefoon, maar zijn wel bereid om ervoor te betalen. De kans is groot dat het werkgeheugen en de processorsnelheid lager is dan bij een Samsung of Huawei. Toch zijn tal van mensen ervan overtuigd dat de iPhone de beste telefoon is. Zelfs de hoge prijzen worden niet in overweging genomen. Dit voorbeeld laat precies zien hoe succesvol brand marketing kan zijn. Wij sommen een paar essentiële strategieën op, zodat ook jij aan jouw brand marketing kan werken.

brand marketing strategie

Hoe ontwikkel je een brand marketing strategie?

Helaas is er niet één oplossing, anders was geen enkel merk nog uniek. Er zijn wel richtlijnen die gevolgd kunnen worden, die we onder andere terug zien komen bij grote merken. Lees verder om erachter te komen hoe jij jouw merkimage creëert of versterkt.

Heb een duidelijke visie

Het begint allemaal met een visie. Maak een duidelijke visie zodat je precies weet welke richting je opgaat en dit ook kan promoten bij je (potentiële) klanten. Wees niet getreurd als je niet gelijk dé perfecte visie kunt formuleren; het is namelijk een proces waar veel feedback en reflectie bij komt kijken.

Creëer een community

Een sterk brand imago gaat hand in hand met een community. Een community bestaat uit iedereen die deel wilt uitmaken van het merk, van studenten tot vrijwilligers tot andere bedrijven. Het opbouwen van reputatie en get verbreden van je netwerk is de sleutel tot een succesvolle brand marketing strategie. Leer je publiek kennen en ondervindt hun interesses. Vervolgens kan je doelgerichter je klanten benaderen en zorgen dat er een community ontstaat.

Deel de ervaring en reviews van klanten

Voordat we iets kopen, kijken we eerst naar wat andere kopers ervan vonden. Constant zijn we op zoek naar reviews en ervaringen van anderen; alleen dan kunnen we zeker zijn van onze aankoop. Vergeet dus niet om ook zelf, als merk, te informeren naar de feedback van klanten. Hierdoor krijg je niet alleen zelf meer inhoudelijke product data, maar ook de mogelijkheid om de ervaringen te delen met andere klanten en de community te vergroten.

Werk samen met influencers

Eveneens anno 2023 kunnen we er niet omheen: Influencers blijven een grote impact hebben. Dagelijks staan klanten oog in oog met influencers, zijnde dit offline of online. Kies de juiste persona om je product, maar vooral je visie, te vertegenwoordigen. Het is cruciaal dat ook zij volledig achter de visie staan en hun ervaringen met anderen kunnen delen.

Weliswaar is de betekenis van brand marketing niet gecompliceerd, echter maakt dat de weg naar een succesvolle brand marketing strategie niet eenvoudig. Het is een doorgaand proces, wat slechts op lange termijn haalbaar kan zijn. Maar zodra je een sterk brand imago hebt, is er geen weg meer terug. Let er toch op dat je slechte publiciteit voorkomt!

Freepublicity-ideeën: 6 ideeën voor jouw volgende persbericht

Waarom kiezen voor PR Goeroes?

PRGoeroes is een PR bureau dat staat voor het binnenhalen van publiciteit die niet in te kopen is. Ons belang ligt bij  het maken van veranderingen, voor iedere klant op zijn of haar unieke manier. Wij hebben al meer dan 500 succesvolle campagnes gecreëerd op het gebied van PR & free publicity.  Als erkende speler in de markt verzekeren wij jou kennis, ervaring en contacten, zodat jij in de spotlights komt te staan en je concurrenten voorbij vliegt. Met ons uitgebreide assortiment aan diensten zijn wij actief in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Maar ook in de rest van Nederland staan we voor je klaar! Kun je wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op zodat we samen aan jouw naamsbekendheid kunnen werken!

Neem contact op!

Wil je graag meer weten over onze diensten of heb je nog andere vragen over ons bedrijf PRGoeroes? Als je contact met opneemt met een van onze PR specialisten, vertellen we je er graag alles over.