Vorig kwartaal bezocht ik een kennissessie over online adverteren bij Van Riemen. Bob Wolters (online marketeer) nam ons (samen met de beloofde pizza) mee in de mogelijkheden van online adverteren. Het begon met de onmogelijkheden van adverteren. Wanneer je geen goede website hebt, dan is adverteren zonde van het geld. De basis is dus – naast een goede website – een goed verhaal. Met deze twee ingrediënten is er pas een kans op traffic.
Redenen om naast pr ook te gaan adverteren zijn er genoeg:
-
snel bereik
-
worden gevonden
-
targetting op een specifieke doelgroep
-
meten op welke onderwerpen en bij welke doelgroep je scoort
-
snelheid van conversie
Even een noot hierbij: het is natuurlijk geweldig om snel aan veel traffic te komen. Maar betrouwbaarheid is wel nodig om mensen te overtuigen dat jij dé beste keuze bent. En die betrouwbaarheid is niet te koop, die moet je verdienen. Verdienen door kennis te delen. Of door nieuws te maken en te publiceren. Of door interviews te geven. Maar daarvoor moet je weer wat te bieden hebben. Oftewel: adverteren zonder pr is een beetje kansloos. Misschien niet op korte termijn, maar zeker op langere termijn.
De 4 stappen om online adverteren succesvol te maken:
Stap 1 – Het interesseren van de doelgroep
Ideaal hiervoor zijn het inzetten van advertenties op YouTube, Facebook en LinkedIn. Dit levert branding op.
Stap 2 – Het opvangen van de doelgroep
Ideaal hiervoor is Google Shopping en SEA.
Stap 3 – Het bewegen van de doelgroep tot een potentiële koop
Ideaal hiervoor is remarketing. Mensen die op de website zijn geweest nóg een keer de advertentie laten zien.
Stap 4 en het uiteindelijke beoogde resultaat is: conversie.
Bij het inzetten van advertenties is het van belang om zo specifiek mogelijk te zijn. Meer ‘goede’ clicks en relevantie volgens Google verhogen de kansen. Daarnaast moet de landingspagina kloppen. Manieren om tot een goede advertentie te komen zijn:
-
de belangrijke keywords erin noemen
-
een vraag stellen
-
voordelen geven
-
een call to action plaatsen én
-
een prijs noemen.
Oftewel: er is een volledige wereld aan kennis te ontdekken wat betreft adverteren. Maar eerst even naar een goede website én een goed verhaal. We helpen je graag hierbij.
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.