De dunne lijn tussen echte interviews en advertenties
Waarom het verschil tussen echte interviews en advertenties soms zo lastig te herkennen is.
Terwijl op sociale media en in tijdschriften aan de lopende band een schitterend beeld te zien is van deze ogenschijnlijk perfecte wereld, is het steeds moeilijker om het verschil te herkennen tussen een écht interview en geraffineerde reclame. Oftewel: een ogenschijnlijk interview met iemand, maar eigenlijk ingekocht en als een interview gepresenteerd/gepubliceerd.
Het verschil tussen echte interviews en advertenties
Afgelopen maand sprak ik iemand die vertelde over een interview voor ze dik voor betaalde. Op papier een ogenschijnlijk echt interview, maar in praktijk klopte er helemaal niets van. Gepresenteerd als ‘of ze wel de fotograaf kon betalen’ en de rest was ‘echt redactiewerk.’
Zij zag het verschil niet, dit was toch free publicity? Haar netwerk vond het geweldig, haar moeder noemde haar een knapperd en ze heeft het na jaren nog steeds over.
Met moeite kreeg ik haar het verschil tussen free publicity en advertisement uitgelegd. Ik vind het wel schrikken hoe gemakkelijk mensen kunnen worden misleid en er daardoor flinke bedragen worden neergelegd die het bereik niet waard zijn en de geloofwaardigheid van het te promoten bedrijf/dienst niet helpen.
Waarom free publicity beter is dan een dik betaald interview
Waarom wil je free publicity in plaats een dik betaald interview in, bijvoorbeeld, een offline magazine? De drie belangrijkste redenen:
- Free publicity blijft online staan – bouwt ook na al die maanden en jaren nog steeds aan jouw branding mee
- Een echt interview of publicatie wordt herkend en bouwt aan je geloofwaardigheid als expert
- Als laatste reden: van een echt interview word je een stuk gelukkiger. Die kun je met trots delen op de website en al je socialmediakanalen.
Krijg jij een aanbod voor een interview en blijkt er een prijskaartje aan te zitten? Of twijfel je over een “publicitair aanbod” en hoe echt het is? Contact ons en wij kijken graag met je mee.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en je bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.