De weg naar succes: Hoe krijg je iedereen enthousiast voor jouw missie?
Afgelopen week bezocht ik de Johan Cruijff Foundation, waar topsporters en Olympiërs Mick Makker en Reinder Lubbers vertelden over de weg naar succes. Over tegenslagen en hoe je mensen écht enthousiast krijgt. Hierbij de mooiste inzichten uit dit besloten Carbon-event.
Als mensen enthousiast worden over jouw missie, zullen ze sneller met je meedoen. Meedoen als klant, enthousiast werken als teamlid, medewerker, freelancer of als fan die hierover berichten deelt.
Gebruik iemands talenten – je kunt nog verrast worden
Tijdens het event vertelde een van de topsporters dat motivatie overal nodig is. Een échte drive en plezier zijn essentieel om vooruit te komen. Werknemers hebben dit óók nodig – 97 procent voelt de motivatie namelijk niet. Ze komen blijkbaar (voornamelijk) om de dag door te komen en betaald te worden. Met de laatste reden is niets mis, maar het is veel interessanter en slimmer om erachter te komen wat iemand drijft en daarop in te spelen. Gebruik iemands talenten – je kunt nog verrast worden.
Tussendoelen zijn belangrijk
Hoe je verder mensen enthousiast kunt krijgen voor jouw missie is door tussendoelen te stellen. Dit doen sporters, maar het werkt ook in bedrijven. Stel doelen die liggen tussen nú en het grotere langetermijndoel.
Meten is echt weten
Een paar manieren om mensen enthousiast te krijgen, zijn door doelen te stellen en te meten. Hier werden een paar methodes voor genoemd:
- De OKR-methode – Weten hoe het met het werk gaat. Google vertelt er dit over:
‘Objectives and Key Results, een populair raamwerk dat bedrijven en teams gebruiken om doelen te stellen, te meten en te bereiken. Het werd oorspronkelijk gepopulariseerd door bedrijven zoals Intel en Google, maar wordt nu wereldwijd in allerlei sectoren gebruikt.’ - KPI’s stellen – De betekenis van KPI (Key Performance Indicators): dit zijn de belangrijkste prestatie-indicatoren. Het zijn meetbare criteria die je als bedrijf kunt gebruiken om de prestaties te evalueren in relatie tot specifieke doelstellingen. Een goede KPI is meetbaar, relevant, tijdsgebonden en actiegericht.
Wat is het verschil tussen het stellen van KPI’s en van OKR’s?
- KPI’s meten continu prestaties ten opzichte van operationele doelen.
- OKR’s zijn ambitieuzer en hebben vaak een tijdelijk, projectmatig karakter.
Op LinkedIn vroeg ik mijn netwerk hoe zij dit eigenlijk zelf doen in hun bedrijf. Het leverde diverse reacties op:
Bennie de Jong deelde dat hij de zes groeidrivers inzet:
‘Ik gebruik het Groeidrivers-dashboard, zodat je eenvoudig kunt berekenen welke acties nodig zijn om je omzetdoelen te halen. Wat zijn de zes groeidrivers?
- Leads – Hoeveel potentiële klanten tonen interesse in jouw aanbod?
- Conversie – Hoeveel procent van die leads wordt klant?
- Aantal transacties – Hoe vaak koopt een klant bij jou?
- Gemiddelde orderwaarde – Hoeveel besteedt een klant gemiddeld per aankoop?
- Marge – Hoeveel procent van je omzet is winst na kosten?
- R > 1 (reproductiegetal) – Hoeveel nieuwe klanten brengen tevreden klanten aan?
Door gericht te werken aan één of twee drivers, creëer je meetbare groei. Kleine verbeteringen versterken elkaar en kunnen leiden tot een omzetstijging van wel 248 procent. Vul je huidige cijfers in, bepaal je doel, en je weet meteen wat je te doen hebt.’
Maureen Veurman gaf aan dat ze werkt met SMART-doelen en de OKR-methode om de ambitie en groei van haar team te waarborgen:
‘Mijn jaarplan in een ouderwetse PPT opgeschreven, mijn doelen SMART geformuleerd en in OKR vertaald. Zo houden we de ambitie en groei erin met het team!’
Reviews kunnen ook geweldig werken
Wist je dat positieve reviews niet alleen voor klanten werken? Ook kunnen positieve reviews een prima stimulans zijn voor het team. Iemand deelde dat ze alle positieve reviews deelt in de WhatsAppgroep van het team om de stemming erin te houden.
De twee vragen als je échte ambitieuze mensen zoekt:
Iemand noemde twee vragen om te stellen als je sollicitanten spreekt:
- Waar ben je trots op?
- Wanneer heeft het je echt tegengezeten?
De antwoorden vertellen je iets over de ambitie van degene voor je, het doorzettingsvermogen en de vindingrijkheid om ergens te komen. Doe eens gek en begin ermee!
De laatste tip:
Je kunt zo klein beginnen als je wilt. Iets simpels als je top drie doelen noteren elke week kan al heel motiverend werken. Vooral als je ze als team deelt.
Al met al een hele set met tips en tricks om mensen enthousiast te krijgen voor jouw missie en visie. Heb jij een hele andere aanpak? Comment hieronder of stuur ons een bericht via het contactformulier.
Wil jij jouw missie en visie naar buiten brengen door de inzet van free publicity? Kun je hulp gebruiken om de juiste nieuwshaken te identificeren en deze naar interviews te vertalen? Download hier ons eBook over onze aanpak of stuur hier een bericht om een afspraak in te plannen en het hier eens over te hebben.