Wat is een influencer, en moet je er een worden? Hier is alles wat je moet weten over influencer marketing en hoe je een succesvolle influencer wordt.
Wat is een influencer?
Een influencer, dat wil zeggen iemand die zijn publiek beïnvloedt in de besluitvorming, wordt een steeds populairder carrièrepad. Ze kunnen hun volgers aanmoedigen om iets van een merk te kopen. Bijvoorbeeld, een fitness-influencer kan berichten over een bepaald product voor thuisgebruik, de link naar het product toevoegen en zo hun volgers aanmoedigen om het te kopen.
Influencer marketing
Door middel van influencer marketing, kunnen influencers een behoorlijk bedrag verdienen en gratis producten krijgen. Het merk kan je een deel van de verkoop aanbieden. Het gemiddelde maandelijkse inkomen van een Instagram-influencer is $2.970, terwijl micro-influencers met 1.000 tot 10.000 volgers gemiddeld $1.420 verdienen. Echter, influencers met meer dan een miljoen volgers verdienen gemiddeld $15.536 per maand!
Het is dus mogelijk om je fulltime inkomen te verhogen en/of te vervangen door influencer marketing. De influencer marketing industrie zal naar schatting $16.4B bereiken in 2022, bijna het dubbele van wat het was in 2016 ($9.7 miljard). Deze groei in influencer marketing komt omdat het individuen in staat stelt een persoonlijke, authentieke kijk op een product of dienst te bieden aan een publiek dat hen al vertrouwt.
Word een succesvolle influencer: 5 tips
Heb jij wat nodig is om een influencer te worden, wat betekent dat je een groot deel van je dag op sociale media doorbrengt, content creëert en online reageert op mensen? Hier zijn vijf tips om een succesvolle influencer te worden.
1. Kies een niche
Je zult geen succesvolle influencer worden door aan iedereen marketing te doen. Beslis waar je je op gaat richten. Bijvoorbeeld, ga je het hebben over beauty, fitness, financiën, reizen, etc? Op wie ga je je richten? Hoe specifieker je niche, hoe makkelijker het zal zijn om je publiek te bereiken en te laten groeien.
2. Ken je publiek
Je moet je publiek op je duimpje kennen. Voor welke uitdagingen staan ze? Welke problemen kun je voor hen oplossen? Welke platforms gebruiken ze? Het heeft geen zin om Instagram op te zetten als al je publiek op Facebook of TikTok zit.
3. Plaats content consistent, met een contentstrategie
Consistentie van content kan belangrijker zijn dan kwaliteit van de content, vooral in het begin. Focus op het plaatsen van content meerdere keren per week tot dagelijks.
4. Blijf op de hoogte van trends en actuele gebeurtenissen
Als influencer moet je begrijpen wat er gaande is in de wereld. Natuurlijk, weet wat trending is zodat je je content kunt optimaliseren met trending geluiden, filters en ideeën. Maar je moet ook de huidige gebeurtenissen begrijpen om ervoor te zorgen dat wat je post gevoelig is voor wat er gaande is in de wereld. Bijvoorbeeld, het promoten van een Russisch product nadat Rusland Oekraïne is binnengevallen kan ervoor zorgen dat je het vertrouwen van je publiek verliest, of erger nog, wordt gecanceld.
5. Focus op het opbouwen van je community
Het allerbelangrijkste om succesvol te worden met influencer marketing is het opbouwen van vertrouwen met je community. Werk aan het opbouwen van je relatie met je publiek door hen en hun behoeften te begrijpen en inhoud aan te bieden die echt waardevol voor hen zal zijn.
Werk samen met lokale merken
Ben je op zoek naar merken om mee samen te werken in Nederland? Wij zijn een PR-bureau dat in contact wil komen met sterke lokale merken en influencers. Neem contact met ons op voor meer informatie.