Frisse freepublicity-ideeën nodig? Check deze 6 ideeën voor persberichten.
Wil je free publicity genereren voor je bedrijf, maar heb je geen idee hoe? Stel jezelf dan deze vragen
Veel dienstverleners willen graag met hun bedrijf in de media komen, maar hebben geen idee waarmee. Het herkennen van nieuws is natuurlijk een vak, maar jezelf de juiste vragen stellen, kan al enorm helpen. Hierbij een aantal vragen die je jouw team kan stellen om tot een nieuwswaardig verhaal te komen.
Het zijn vragen die handig zijn om te stellen in jouw bedrijf ter voorbereiding van een nieuw persbericht of als de basis van een nieuwe pr-planning.
Freepublicity-ideeën voor jouw bedrijf: 6 persberichtideeën
Meer freepublicity-ideeën nodig? In deze blog delen we 6 ideeën voor persberichten. Mét handige vragen die jij jezelf, voordat je ze opstelt, mag gaan stellen.
1. Evenementen
Free publicity kun je aantrekken rondom evenementen. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat voor evenementen organiseren jullie? Organiseer je workshops, events, happenings, de opening van jullie kantoor? Het kan allemaal nieuwswaardig genoeg zijn om publicitair wat mee te doen. Lees: een persbericht erover te schrijven en de media te informeren.
- Op welke beurzen/evenementen staan jullie? Wellicht ben je de eerste uit jouw provincie of woonplaats die op die beurs gaat staan. Of ben je het eerste bedrijf dat bekendgemaakt kan worden. Allemaal mogelijkheden om publiciteit aan te trekken in vakmedia of lokale media.
- Komen er spreekklussen aan bij evenementen? Een mooie publicitaire kans om mee te liften met de mediacampagne van het evenement zelf. Moet je dat wel van tevoren weten en regelen met de organisatie.
2. Jubileum
Hoeveel jaar bestaan jullie? Als dit 5, 10 of 25 jaar is, kan dit een mooie aanleiding zijn om iets te organiseren. Hier kun je (als je het een beetje serieus aanpakt) journalisten voor uitnodigen. Of anders de succesfoto’s opsturen naar de lokale media of vakmedia.
3. Medewerkers
Wie zijn de nieuwste medewerkers? Sinds wanneer zijn ze in dienst en wat is hun functie?
Als je een medewerker aantrekt van een ander bedrijf heb je een prima nieuwshaak in handen. Er zijn diverse media die publiceren over de movers en shakers. Zorg in ieder geval voor een mooie portretfoto die in lijn is met de andere geportretteerden in jullie organisatie.
4. Branche
- In welke branches zitten jullie?
- Gaan jullie nieuwe branches in?
Overstappen van de ene naar de andere branche kan erg interessant zijn om de media over te informeren. Zo startte Topbloemen ook een bedrijf in de bakkerswereld: Toptaarten. De media vonden dit reuze interessant: BNR, FD, Telegraaf, AD en handenvol vakmedia publiceerden er direct over.
5. Marketing
- Wat voor acties hebben jullie gepland?
- Zijn er samenwerkingen die jullie naar buiten gaan brengen?
- Welke mijlpalen komen eraan?
- Wat voor bijzondere resultaten hebben jullie voor klanten georganiseerd?
Als jouw bedrijf klanten op een bijzondere manier helpt, of hen aan bijzondere successen helpt, kun je hier wat meer mee doen dan er alleen een socialmediabericht over tikken. Wellicht willen de vakmedia hier wel wat meer over weten en over publiceren.
6. Prijzen
- Zijn er nominaties onderweg?
- Komen er (ondernemers)prijzen aan?
Alleen al een nominatie kan heel nieuwswaardig zijn. Je kunt er lokaal mooie publiciteit mee binnenhalen. Ook opnames op een lijst van ondernemers die in de gaten moeten worden gehouden, kunnen (met de juiste publicitaire aanpak) al leiden tot mooie publicaties. Zo stond Marloes de Ruiter met onze hulp in het Algemeen Dagblad toen ze werd opgenomen in de Viva400. Hier kreeg ze flink wat reacties op.
Tot zover onze freepublicity-ideeën? Welke ga jij inzetten voor jouw bedrijf?
Gegarandeerde publiciteit met jouw persbericht? We helpen je graag
Ik hoop dat je met al deze vragen weer een of meer nieuwshaken hebt kunnen bedenken. Kom je er niet uit of kun je hulp gebruiken om van nieuwshaak naar free publicity te komen? Plan dan een afspraak met ons in!