Artificial Intelligence (AI) heeft de potentie om een grote rol te spelen in de pr-wereld. In deze blog bespreekt Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes, hoe AI het pr-vak zal beïnvloeden en welke kansen en uitdagingen dit met zich meebrengt.
De rol van AI in pr
AI zal een cruciale rol spelen in de toekomst van pr. Maar voorlopig kun je er nog geen fatsoenlijk persbericht mee maken. Ik kom weleens bij klanten die op de proppen kwamen met een persbericht dat ze met ChatGPT gemaakt hadden. Dat was meer een slecht geschreven lange advertentie met een verre van nieuwswaardige boodschap.
De grenzen van AI
Dat is natuurlijk het risico van AI. Die reproduceert kennis die er al is. Als bedrijf weet jij natuurlijk meer over jouw branche, over wat er speelt. Dat krijg je alleen maar op papier door met een mens te werken. Alleen zo kun je anno 2024 jouw boodschap (die uit verschillende lagen bestaat) goed voor het voetlicht en richting de media brengen. Daar heb je echte creatie voor nodig.
Monitoring en bereik
Je ziet in het buitenland dat AI artikelen herschrijft en automatisch op allerlei plekken doorpubliceert. Daarom is het zo hard nodig om een goede pr-aanpak te hebben. Je kunt niet het risico lopen dat je even niet oplet en er vervolgens onjuiste informatie automatisch wordt rondgepompt. Voor pr-agenten is het natuurlijk wel goed nieuws: één goede nieuwshaak en potentieel kun je je bereik dankzij AI veel verder vergroten.
Monitoring is hierbij cruciaal. Ik kijk elke ochtend even wat er is gepubliceerd over de bedrijfsnamen en persoonsnamen van mijn klanten. Daar hebben we tooling voor. Die zet AI in om alles te vinden en het bereik en de mediawaarde van de gevonden publiciteit in te schatten. Daarbij is het natuurlijk wel zaak dat een mens dat bekijkt en er waar nodig actie op onderneemt.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Dankjewel voor het bekijken van deze video! In deze video geeft Jennifer Delano antwoord op een van de vragen die zijn gesteld naar aanleiding van haar nominatie als PR Persoon Van Het Jaar 2024 door de Dutch PR Awards.
Jennifer: ‘Ik ben vereerd om genomineerd te zijn. Jullie pr-vragen en opmerkingen zijn van onschatbare waarde voor mij en helpen me om het werk als pr-professional te verbeteren.’
We hopen dat deze video je vraag beantwoordt en je meer inzicht geeft in onze visie en aanpak op het gebied van pr. Als je nog meer vragen hebt of gewoon een praatje wilt maken, laat dan gerust een reactie achter of neem contact met ons op via onze socialemediakanalen.
Heb jij een pr-vraag? E-mail ons via contact@PRGoeroes.nl of vul het contactformulier in op onze website.