Hoe maak je een perslijst?
Een perslijst, of medialijst, is een lijst van de mediacontacten en beïnvloeders die specifiek zijn voor jouw branche/locatie, inclusief hun contactgegevens en niche. Een perslijst wordt gebruikt om het verhaal van jouw merk onder de aandacht te brengen in digitale en gedrukte media.
Waarom heb je een perslijst nodig?
Met een perslijst kan je gemakkelijker en sneller resultaten van media krijgen, omdat je kan sorteren welke media welke onderwerpen behandelen en mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw verhaal.
Je moet je nieuws niet zomaar naar iedereen op het internet sturen, omdat journalisten en influencers op zoek zijn naar specifieke onderwerpen die in hun niche passen. Als je een verhaal naar de verkeerde media stuurt, verlies je geloofwaardigheid en verspil je tijd. Als je bijvoorbeeld een verhaal over dieet en fitness stuurt naar een influencer op het gebied van woninginrichting, zullen ze je vrijwel zeker negeren.
Voordelen van een perslijst
Met een perslijst kan je tijd besparen, relaties opbouwen en de kans vergroten dat de media jouw verhaal zullen delen. Omdat een perslijst een gefilterde lijst is van alleen de media in jouw branche, kan je tijd besparen door blast emails te sturen die nooit worden gelezen.
Bovendien, als je je voortdurend richt op de media op jouw lijst, kun je relaties opbouwen en na verloop van tijd zullen de media meer openstaan voor samenwerking met je. Dat betekent dat je meer kans hebt dat journalisten en influencers je verhalen en producten oppikken.
Zo maak je een perslijst
Het is goedkoop om een perslijst aan te maken en het kan de moeite lonen. Hier zijn vier stappen om eenvoudig je eigen perslijst te maken.
- Bepaal je doelgroep. Wie probeer je te bereiken met je boodschap en verhaal? Door te bepalen op wie je je wilt richten, kun je bepalen wie er op je medialijst moet komen.
- Begin met wie je kent. Heb je al met een aantal journalisten en/of influencers gewerkt? Voeg ze eerst toe aan je perslijst.
- Doe wat online onderzoek. Gebruik Google, Twitter en LinkedIn om mensen te vinden die onderwerpen behandelen waarin je doelpubliek geïnteresseerd zou zijn.
- Vul details in. Je kunt zo specifiek zijn als je wilt in een perslijst en alles opnemen van alleen namen tot details over elke journalist/influencer, hun locatie, social media handles en waar ze werken.
Er zijn genoeg betaalde tools beschikbaar om een perslijst te maken of te kopen, zoals Cision, Muck Rack of PressRush. Maar als je net begint met een medialijst, hoef je niet per se een fortuin uit te geven om resultaten te krijgen.
Zodra je medialijst klaar is, is het tijd om te gaan pitchen! Je kunt ze een persbericht sturen om de mensen op je medialijst een startpunt te geven.
Bouw een medialijst met een PR-bureau
Als je wilt weten hoe je bedrijf sneller meer naamsbekendheid kan krijgen, neem dan contact op met ons team om te bespreken hoe we kunnen helpen. Wij hebben jarenlange ervaring met het opbouwen van merken via mediarelaties, en we hebben al aardig wat mediacontacten die je kunt aanboren!