Het is een terugkomend gesprek met klanten. Wat levert free publicity nu op? Wat is het uiteindelijke resultaat van een publicrelationsaanpak? Ik vraag altijd aan het begin van elk traject wat jou blij zou maken. Waarom pr? En vooral: waarom nú? Als ik daar een antwoord op heb, dan kan ik een campagne gaan bouwen. Dan kan ik op zoek naar nieuwshaken, nieuwswaardige verhalen, inhoud voor pitches, persberichten en andere dingen die free publicity op kunnen leveren.
Wij meten uiteraard onze campagnes
Natuurlijk willen we weten wat de behaalde publiciteit oplevert. Free publicity is mooi en we laten graag de resultaten zien. Gelukkig hoeven we hiervoor niet te googelen (al doen we dat natuurlijk ook weleens), maar we maken gebruik van monitoringssoftware. Zowel Nederlandse als vertaalde en doorgeplaatste artikelen buiten Nederland herkent deze software. Die heeft een database met een ongelooflijk grote verscheidenheid aan gegevens over nieuwsuitzendingen en andere mediabronnen, zoals websites, blogs, omroepstations, tijdschriften en kranten.
Wij meten de online free publicity
De software die wij inzetten berekent verschillende dingen. Allereerst het bereik. Handig om te weten voor marketingdoeleinden. Ook om duidelijk te krijgen hoeveel professionals jij hebt bereikt met een interview of publicatie. Of om te weten welke publicaties jij het beste kan gebruiken in jouw marketing. Het liefst natuurlijk allemaal! Maar als je keuzes moet maken dan het liefste op basis van gegevens.
Daarnaast meet de software de AVE
De berekende unieke bezoekerswaarde als het bereik van een onlinewebsite in. Er wordt gebruikgemaakt van ComScore, een industriestandaard voor maandelijkse unieke bezoekerswaarden. De advertentiewaarde voor online publicaties wordt berekend door een standaard advertentietarief van 25 Amerikaanse dollar per CPM (kosten per duizend lezers/bezoekers) keer het aantal gemiddelde dagelijkse bezoekersbereik. Dit tarief is gebaseerd op intern onderzoek van honderden websites, om het gemiddelde van de advertentiewaarde te bepalen.
De echte waarde van free publicity: niet te meten!
Uiteindelijk blijft het meten van publiciteit maar een stuk gereedschap.
Publiciteit blijft online staan – iets wat niet wordt meegenomen in het meten van free publicity. Brandingwise is elke publicatie voor jouw huidige en aankomende klanten een bevestiging dat ze aan het juiste adres zijn. Jouw verhaal doen betekent elke keer weer een kans om nieuwe mensen te laten weten wie je bent en hoe je ze kan helpen. Daarom zou je voor free publicity moeten kiezen.
Eens met elkaar van gedachten wisselen? Neem contact op via de contactpagina.