Dit zijn de 10 stappen naar een succesvol bedrijf.
The Profit: zakenman Marcus Lemonis helpt bedrijven die op de rand van faillissement zitten
The Profit is een Amerikaanse realityserie die wordt uitgezonden op CNBC en in Nederland op RTL Z. Misschien heb je het weleens voorbij zien komen, misschien ook wel helemaal niet. De serie startte op 30 juli 2013. Vanwege het succes volgden er al snel een tweede, derde, vierde en vijfde seizoen.
In deze serie gaat zakenman en investeerder Marcus Lemonis op zoek naar bedrijven die op de rand van faillissement zitten, om deze weer op weg te helpen met een investering in ruil voor een aandeel in het bedrijf. Op Wikipedia is het volgende te lezen: De eigenaren moeten bereid zijn hun werkwijze aan te passen aan de bedrijfskundige inzichten van Lemonis. In veel gevallen lukt het hem een bedrijf te redden of zelfs uit te breiden door een efficiëntere werkwijze, andere verkoopmethoden en/of een restyling. Lemonis benadrukt in zijn programma het wederzijdse vertrouwen dat vereist is om tot een geslaagde samenwerking te komen.
In 10 stappen naar een succesvol bedrijf
Stap 1: Wees vriendelijk
Stap 1 is makkelijk uit te leggen. Wees vriendelijk. Niemand heeft er iets aan wanneer iemand ook nog een trap na krijgt (voor of nadat ze met je werken.) Het doet mij een beetje denken aan een opmerking uit een boek: “Mensen weten na afloop niet meer wat je hebt gezegd, maar wel hoe het ze deed voelen.”
Stap 2: Zet werknemers op één
Hiermee wijkt de ondernemer Marcus Lemonis af van veel ondernemers. Het is altijd ‘de klant is koning’, maar hij gelooft dat goede werknemers de start is. Als je hen beloont en koestert, zullen ze de goede uitstraling en houding hebben richting de klant. En daar doe je het uiteindelijk voor.
Stap 3: Weet wat je niet weet
Het is handig als je weet waar je goed in bent, maar het is vooral heel belangrijk om te weten waar je níét goed in bent. Want wat je niet in huis hebt, kun je inhuren. Jezelf laten aanvullen. Hiermee start je met winnen.
Stap 4: Accepteer de gekheid
Marcus helpt ook bedrijven waar families werken. Daar valt weleens een onvertogen woord, een lach en een traan. Accepteer dat iedereen een eigen verhaal heeft en werk hiermee. En als dat niet gaat, werk er dan omheen.
Stap 5: Wees kwetsbaar
Stap 6: Wees authentiek
Stap 7: Wees transparant
5, 6 en 7 horen bij elkaar. Echte ondernemers werken vanuit een koppigheid en passie voor hun vak. Daar is niets mis mee. Maar wees wel jezelf, mensen zien allang wie je bent en wat je doet. Wees ook echt en wees eerlijk, want mensen voelen het wanneer je ze voorliegt. Net als transparant zijn, ga niet lopen liegebeesten. Het komt toch uit. Het kostte Marcus rechts en links tonnen.
Stap 8: Het gaat om kwaliteit
Deze zie je overal terugkomen. Ook Gordon Ramsay hamert er altijd op: eerst de hele tent schoonmaken en dan direct aan de kwaliteit werken. Verse producten, echte producten en simpele, kwalitatief goede maaltijden die er áltijd hetzelfde uitzien en hetzelfde smaken.
Ook Marcus hamert op kwaliteit. Je kunt alleen echt winnen als ondernemer wanneer je écht goed bent en kwaliteit levert. En niet één keer, maar elke keer. Werken met systemen en deze blijven volgen. Full focus welteverstaan. Met consistentie. Niet laten afleiden, maar volledige focus. Stick to the plan!
Stap 9: Ken je cijfers
Elke keer als Marcus bij een bedrijf binnenkomt, stelt hij verschillende vragen: Wat kost je product? Hoeveel verdien je erop? Wat is de marge? Wanneer je als ondernemer geen idee hebt, heb je een probleem. Je kunt niet sturen als je deze gegevens niet hebt.
Stap 10: Zeur niet, ga winnen
Neem je verantwoordelijkheid en zet je schouders eronder. Maak een plan en maak de beloftes aan jezelf en anderen waar. Pas dan kun je winnen.
Tot zover zijn 10 regels. Herkenning? Of juist helemaal niet? Reageer hieronder met jouw tip of aanvulling!
Je las een artikel van PRGoeroes, hét pr-bureau dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert.
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.