Alweer meer dan vijftien jaar werkzaam in de public relations business. Jennifer Delano is dé strategische publicrelationsspecialist van Nederland. Naast ondernemer is zij moeder, partner, hardloper, voorzitter van een netwerkvereniging en nog veel meer. We stelden haar vier prikkelende vragen over het organiseren van publiciteit en werken in de pr.
Wat is er in de jaren veranderd binnen je bedrijf?
Er is wel meer veranderd dan alleen mijn pr-bedrijf. De wereld is enorm veranderd. Social media kwamen. Hyves en Google+ kwamen en gingen. Twitter en Facebook kwamen en bleven. Het maakt het werken heel anders. Ook kwamen en verdwenen er heel wat online- en offlinenieuwsplatforms. Sommige mis ik nog steeds, andere voegden geen waarde toe. Oftewel: waar klanten hun nieuws gepubliceerd willen hebben, is veranderd. Maar hoe deze free publicity aan te trekken is, is ook niet meer hetzelfde.
Wat typeert je bedrijf?
Mijn talent om nieuws in bedrijven te vinden. Mijn talent om succesvol achter journalisten aan te jagen en nieuws van (potentiële) marktleiders te pitchen. Daarom huren mensen mij. Een tekstschrijver die een (pers)bericht kan tikken, kun je overal vinden. Maar zorg maar dat er in dat persbericht het juiste nieuwshaakje staat én dat je het pitcht bij de juiste mensen.
Wat is het voordeel van het hebben van een pr-bureau ten opzichte van het werken op een pr-afdeling?
Voor mijzelf: dat ik zelf uitmaak hoe ik mijn dag indeel en hoe ik werk en met wie. Ik heb de collega’s die ik wil. Ik zet tien tot vijftien mensen per maand aan het werk, onder wie mensen die niet even snel een baan zouden kunnen vinden. Dat vind ik waardevol. Ik werk voor de klanten voor wie ik wil werken en hoe ik met hen wil werken. Als ik weet hoe het morgen weer beter kan, kan ik dat meteen implementeren.
Wat zie je vooral misgaan binnen de branche?
Dat iedereen pr als woord misbruikt. Om advertentiecampagnes te verkopen (is geen pr), om socialmediacampagnes te lanceren (is geen pr) en influencers naar voren te schuiven (is geen pr.) Wat dat betreft is de helft van mijn beroep het uitleggen wat pr wel is. Ik leg het nog een keer uit: pr is het aantrekken van publiciteit (free publicity), zonder dat daar een advertentiebudget tegenover staat.
Eens hierover sparren?
Ga nu naar: https://www.DelanoPR.nl/contact