Deze week kregen we weer een interessante vraag voorgelegd voor de Free Publicity Podcast: Kan een journalist een persbericht schrijven?
De vraag kwam van iemand die ik onlangs ontmoette en vertelde me over zijn ervaring met het inhuren van een journalist voor zijn bedrijf. Deze journalist, die voorheen voor grote media heeft gewerkt, werd ingehuurd om een reeks persberichten te schrijven en te verspreiden. Maar tot hun teleurstelling leverde dit geen resultaat op. Geen enkele reactie, geen interesse, helemaal niets. Dit was natuurlijk ontzettend zonde.
Na wat doorvragen kwam ik tot de kern van het probleem. Het lijkt erop dat de gedachte is dat als je goed bent in het schrijven van artikelen voor grote media, je automatisch ook goede persberichten kunt schrijven. Maar dat is een misvatting. Er zijn namelijk bepaalde ongeschreven regels bij het schrijven van persberichten. Wanneer je bijvoorbeeld je bedrijf of dienst als ‘uniek’ of ‘echt’ omschrijft, werkt dat als een rode vlag voor journalisten. Dergelijke persberichten belanden vaak direct in de prullenbak. Het kunnen schrijven van een artikel betekent niet dat je automatisch ook een goed persbericht kunt opstellen.
En het is niet zo dat als je iemand inhuurt die ervaring heeft met grote media en het persbericht naar collega-journalisten stuurt, dat die direct denken: “Oh, het is van een collega, laten we het meteen publiceren.” Daar is meer voor nodig. Daarin zit ook het verschil tussen een journalist en een PR-professional. Het zijn toch verschillende vakgebieden en een geschreven stuk tekst betekent nog geen publiciteit.
Mijn ervaring is dat het niet altijd zo is dat het inhuren van een journalist voor het schrijven van een persbericht leidt tot een effectief persbericht. Ik heb ervaringen met het inschakelen van journalisten die claimden persberichten te kunnen schrijven, maar uiteindelijk leverde dit weinig publiciteit op. Dus als je overweegt een journalist in te huren om een persbericht te schrijven, kijk dan eerst naar wat het in het verleden heeft opgeleverd en vraag door. Waar denken ze het persbericht te kunnen plaatsen? Hebben ze ervaring met het succesvol verspreiden van persberichten? Een goed persbericht leidt niet automatisch tot publiciteit.
We komen terug bij de vraag: Kan een journalist een persbericht schrijven? Ongetwijfeld zijn er journalisten die dit kunnen, maar ik moet de eerste nog tegenkomen. Mijn advies is om iemand met een goede track record te zoeken, iemand die ervaring heeft met het publiceren van nieuws en eventueel een persbericht kan schrijven. Ga niet op zoek naar een copywriter die beweert publiciteit te kunnen genereren, of nog erger, iemand die je een ‘mooi’ persbericht belooft en je vervolgens laat zitten met hoge kosten en geen publicaties.
Kortom, je bent gewaarschuwd. De vaardigheid om een artikel te schrijven is niet hetzelfde als het vermogen om een succesvol persbericht op te stellen. En het feit dat iemand ervaring heeft met grote media, betekent niet dat zijn persberichten ook succesvol zullen zijn. Vraag goed door en wees kritisch voordat je iemand inhuurt. Het verschil tussen een journalist en een PR-professional is significant. Een goed persbericht is geen garantie voor publiciteit.