Opiniestuk

Stel, jouw organisatie heeft veel kennis van een bepaald onderwerp en wil daar graag zijn mening over delen. Je kunt dan een persbericht uitsturen naar verschillende media, in de hoop dat dit opgepikt wordt. Maar wat je ook kunt doen is een opiniestuk schrijven en dit opsturen. Vaak is een opiniestuk namelijk relevanter en interessanter, waardoor de kans groter is dat het daadwerkelijk wordt gepubliceerd. Wij van PR Goeroes kunnen jouw organisatie daarbij ondersteunen en helpen bij het schrijven van een goed opiniestuk.

Contact

De betekenis

Wanneer je uitgesproken gedachten hebt over een onderwerp waar je veel over weet en dit graag zou willen delen, dan kan dit in een opiniestuk. Een opiniestuk is namelijk een artikel waarin de mening van de auteur over een specifiek onderwerp duidelijk naar voren komt. Vaak wordt een opiniestuk in een krant, in een tijdschrift of online gepubliceerd. Het doel van een opiniestuk schrijven is het sturen van de lezer in een bepaalde denkrichting, wat alleen lukt als deze overtuigend geschreven is.

opiniestuk schrijven
reputatiemanagement strategie

Do’s en don’ts als je een opiniestuk gaat schrijven

Er zijn een aantal dingen die je wel of niet moet doen bij het schrijven van een opiniestuk. Wij van PR Goeroes geven je daarom graag een aantal do’s en don’ts voor als je gaat schrijven.

Do’s opiniestuk

  • Formuleer een duidelijke stelling en hou deze aan als leidraad tijdens het schrijven
  • Voeg actuele en concrete voorbeelden toe om je punt duidelijker te maken en te ondersteunen
  • Schrijf zo bondig mogelijk, omdat je dan de kans vergroot dat er plek is in een krant of tijdschrift om jouw stuk nog te plaatsen

Don’ts opiniestuk

  • In de ik-vorm schrijven
  • Plechtig taalgebruik toepassen
  • Alleen maar je eigen campagne voeren in plaats van echt te debatteren

Opbouw opiniestuk

Uiteraard kijken wij bij PR Goeroes graag met je mee om een goed opiniestuk te schrijven voor jouw organisatie. Toch zijn er een aantal tips die we je sowieso al kunnen geven voor een goede opbouw van je opiniestuk. Zo is de opbouw van een opiniestuk namelijk eigenlijk altijd grotendeels hetzelfde.

  1. Focus op één onderwerp en creëer daar een stelling uit. Let op dat je een onderwerp kiest waar niet alleen jij, maar ook de lezer al wat van weet, en wat jij op een ludieke wijze kan belichten. Trek het onderwerp ook niet te breed, maar focus dus op het aspect waar jij een mening over hebt.
  2. Bepaal het doel. Wil je bijvoorbeeld een positief verhaal vertellen of juist mensen ergens bewust van maken? Of heb je misschien een oplossing voor een bekend, actueel probleem? Of juist een mening die anderen niet hardop durven uit te spreken?
  3. Kies 3 argumenten die passen bij jouw stelling en werk deze uit. Meer dan 3 argumenten zorgt ervoor dat je punt niet meer duidelijk is, omdat het dan allemaal door elkaar gaat lopen.
  4. Schrijf gewoon op wat je allemaal wil zeggen. Je kunt beter tekst inkorten dan dat je er nog tekst bij moet gaan verzinnen. Een opiniestuk schrijven is niet iets wat je zomaar doet, dus schrijf eerst alles op wat je erover wil zeggen en ga dan schrappen.
  5. Rond het stuk af met een goede conclusie en geef de lezer iets om over na te denken.
opiniestuk voorbeelden
opiniestuk

Opiniestuk voorbeeld

We kunnen je wel zeggen wat de juiste opbouw van een opiniestuk volgens ons moet zijn, maar een opiniestuk voorbeeld zegt altijd veel meer. Zo hebben de meeste kranten een website waar een aparte opiniepagina te vinden is. Daar vind je genoeg voorbeelden. Kijk bijvoorbeeld eens voor een goed opiniestuk voorbeeld op de website van NRC.

PR strategie

Het is belangrijk om te kijken of jouw pr strategie wel op orde is en of een opiniestuk schrijven in deze strategie past. Met onze speciaal ontwikkelde PR-scan kunnen we samen met jou kijken hoe we de pr van jouw organisatie optimaal kunnen inzetten. De opbouw van een opiniestuk is daar een belangrijk onderdeel van. Als PR bureau zijn wij namelijk gespecialiseerd in het in de spotlights zetten van jouw bedrijf door het creëren van media-aandacht. Neem daarom eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken voor jouw organisatie. Wij helpen je graag!

Neem contact op!