In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag van een luisteraar. In de negende aflevering behandelen we de vraag van Maryse: “Is PR een alternatief voor online marketing?”.
Marketing is alles wat je doet om potentiële klanten aan te trekken. Marketing is je product naar de markt te helpen. Met online marketing zorg je voor exposure, traffic, zichtbaarheid. Je maakt kosten om mensen naar jouw website of social media kanalen te krijgen. Je wilt dat ze daar jouw verhaal zien en hopelijk daarna overgaan naar de volgende stap in je sales funnel en je dienst of product aanschaffen. Lees hier meer over de verschillende soorten marketinginstrumenten die hiervoor gebruikt kunnen worden.
Daar is PR niet direct een alternatief voor. Met PR zorg je voor zichtbaarheid, maar doe je niet je marketing mee. Het boost je marketing en vult deze aan, maar het is geen vervanging. Je bent namelijk ook niet helemaal ‘in charge’ van het bericht, de journalist schrijft niet precies op wat jij wilt.
Bij marketing koop je bijvoorbeeld een advertentie in, en daar kun je precies opschrijven wat jij wilt vertellen. Bij Free Publicity schrijft de journalist het verhaal.
Wij hebben klanten die ook aan adverteren doen en hier veel budget in steken. Denk bijvoorbeeld aan SEA (Search Engine Advertisement): ze investeren veel geld in advertenties op bepaalde zoekwoorden, waardoor ze daar veel traffic uithalen. Echter heeft dit wel grenzen, doordat je bijvoorbeeld het maximaal aantal relevante zoekwoorden hebt bereikt of dat bepaalde zoekwoorden onbetaalbaar zijn om bij te adverteren. Dan is PR een mooie manier om nieuwe doelgroepen te bereiken. Zo komen mensen jouw bedrijf tegen, die je niet via je advertentie-inspanningen bereikt.
Het mooiste is om Free Publicity met online marketing te combineren. Je kunt je mooiste publicaties op een slimme manier gebruiken in je online marketing:
- Deel je publicaties op social media: door te laten zien dat je geïnterviewd werd over het onderwerp van je business, groeit jouw expertstatus
- Voeg de publicaties toe aan je website. Bijvoorbeeld een onderdeel. “Verschenen in deze media”, of “Gezien in”.
Wil je je branding boosten, je verhaal delen en een breder publiek bereiken? Dan is PR een goed middel. Dat kan ook zeker klanten opleveren, maar als nieuwe klanten je enige doel is, kun je beter met marketing beginnen.
Benieuwd naar de hele aflevering? Bekijk of beluister hem via:
YouTube
Heb jij zelf een vraag voor de podcast? Stel hem via onze social media kanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering. Vergeet je niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.