7 kansen voor pr uit ClipTalk
Tijdens ClipTalk bespraken we deze 7 kansen voor pr.
Kansen voor pr: leren van de pr-aanpak van anderen
Afgelopen ClipTalk was ik wederom aanwezig om te luisteren, te leren en met mensen van gedachten te wisselen. Hier kwamen verschillende sprekers vertellen over hun pr-aanpak en de waarde van pr-resultaten. ClipTalk werd georganiseerd door ClipIt – onze partner die de pr-resultaten van onze pr-campagnes meet. Hieronder vind je 7 pr-kansen uit ClipTalk.
De eerste gast was Matthijs Kettelerij. Hij vertelde over de pr-kansen die benut zijn door Urgenda.
Kansen voor pr 1: Een ‘dag van’ organiseren
Urgenda organiseert al vanaf 2009 met succes ‘De dag van de duurzaamheid’. Hiermee geven ze mensen zelf de kans te vertellen wat de waarde is van duurzaamheid én eigen activiteiten te organiseren. Daarmee is de kans op lokale en regionale publiciteit veel groter dan bij één landelijk georganiseerde actie. Het zet mensen in beweging en laat ze zelf aan de slag gaan met duurzaamheid. Lokaal wordt er meer gepubliceerd en dit is meer waard dan een enkel landelijk media-item.
Kansen voor pr 2: Gekke acties
Aandacht voor de klimaattop werd gerealiseerd door er letterlijk naartoe te lopen. De directrice van Urgenda liep van Nederland naar Parijs. In 28 dagen bijna 600 kilometer. Om het interessant te maken werd er aan elke dag een ander thema en een nieuwe gast gekoppeld. Urgenda registreerde en publiceerde zelf via het eigen YouTubekanaal en andere social media. Ook werd er een vast item op televisie getoond (5 minuten per dag op 2 verschillende zenders) en Vrij Nederland publiceerde online columns over duurzaamheid, gecombineerd met input van de wandelende directrice.
Pr-kans 3: Een wedstrijd
Een andere pr-kans is het organiseren van een wedstrijd. Zo is er al enige tijd het ‘low car diet’. De wedstrijd dwingt topbestuurders en medewerkers van grote bedrijven om goed na te denken over duurzame keuzes in het verkeer. Het doel is 30 dagen lang anders te reizen. De wedstrijd speelt zich af tussen de verschillende bedrijven. Deze mobiliteitswedstrijd kan zelfs prijzen opleveren – voor zowel het bedrijf als een privépersoon. Het is een terugkerende wedstrijd die in 2016 zelfs twee keer wordt gehouden. Vorig jaar leverde het schoner, gezonder en goedkoper reizen op én er werd 40 procent meer bewogen.
Pr-kans 4: Iemand aanklagen
Urgenda pakte het goed aan. Samen met 900 mede-eisers voerde ze de klimaatzaak tegen de Nederlandse Staat. Ze vinden dat er veel meer actie nodig is om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. De politiek komt er niet uit, daarom richtte Urgenda zich tot de rechter. Op 24 juni 2015 was de uitspraak: Urgenda en de mede-eisers wonnen. Het leverde internationaal heel veel publiciteit op én het zette zeker iets in beweging.
De tweede spreker was de pr-agent van het Mauritshuis. Zij lichtte 3 sterke pr-cases en de daarbij passende pr-kansen uit.
Pr-kans 5: Je werk gaat op reis
Het Mauritshuis ging verbouwen en koos ervoor om een aantal werken van de collectie op reis te laten gaan. Een Japans museum exposeerde ‘Het meisje met de parel’. Het werd de best bezochte tentoonstelling wereldwijd. In Tokyo bezochten in 2,5 maand tijd 758.724 mensen de schilderijen. Alle werken reisden naar 6 verschillende locaties. Er kwamen 2,2 miljoen mensen op af. Dit is heel wat meer dan in een druk jaar in het Mauritshuis, waarin normaliter zo’n 250 duizend bezoekers komen. Uiteraard leverde het publicitair ook wat op. Internationaal werd er aandacht aan besteed op radio en televisie, in kranten en magazines.
Pr-kans 6 – Een grootse (her)opening
De heropening van het Mauritshuis werd ook als pr-kans gezien. Zo organiseerde het museum verschillende bijeenkomsten voor verschillende doelgroepen. Het Mauritshuis combineerde de eerste avond met een zelf georganiseerde mini-museumnacht, op vrijdag van 20.00 tot 00.00 uur. Dit werkte uitstekend. Het leverde 1250 bezoekers op; meer dan er naar binnen konden.
Pr-kans 7: Een goed embargo
Het Mauritshuis combineerde de heropening met een embargo. Dit betekent dat de media het nieuws pas vanaf een bepaald moment mag publiceren, maar wel de mogelijkheid krijgt om publiciteit voor te bereiden. Het zorgde voor een rits aan grote publicaties. Iedereen publiceert graag de primeur. Wanneer er niet met een embargo was gewerkt, waren er vast ook een paar grote publicaties geweest, maar het had veel kleiner kunnen uitpakken.
Je leest het: 7 kansen voor pr die succesvol in praktijk zijn gebracht. ClipTalk zat vol kennis en publicitaire tips en tricks. Volgende keer de pr-trends van 2016.