In deze aflevering van de Free Publicity Podcast onderzoeken we een veelgestelde vraag: “Waarom plaatst de media mijn persbericht niet?”
De uitdaging van een aantrekkelijk persbericht
Ik ben onlangs bezig geweest met het organiseren van publiciteit voor een auteur die een prachtig boek heeft geschreven. Zowel wij als de uitgeverij hadden een persbericht uitgestuurd. Maar terwijl de uitgeverij werd gevraagd om reclame in te kopen bij een krant, werd ons persbericht meteen opgepakt. Waarom? Ik denk dat ons bericht nieuwswaardiger was en beter paste bij wat journalisten zoeken.
Er zijn vele mogelijke redenen waarom een persbericht niet wordt geplaatst:
- Lengte van het bericht: Te kort of te lang kan problematisch zijn.
- Commercieel gehalte: Te veel een verkooppraatje in plaats van echt nieuws.
- Opmaak en taalgebruik: Te veel uitroeptekens, vraagtekens of meningen in de titel kunnen afleiden.
- Relevantie en timing: Te laat of te vroeg insturen, of een gebrek aan relevantie voor het publiek.
- Beeldmateriaal: Verkeerd of ongeschikt beeldmateriaal kan ook een afknapper zijn.
Volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Praktisch advies: verbeter je persbericht
Als je merkt dat je persbericht niet wordt opgepikt, wees dan niet bang om actie te ondernemen:
- Bel de journalist: Vraag wat nodig is om jouw nieuws te laten oppikken.
- Begrijp de regels: Sommige ongeschreven regels over persberichten kunnen overtreden zijn.
- Wees geduldig: Soms is het gewoon pech en kan een andere poging wel succesvol zijn.
Tot slot
Het schrijven van een persbericht dat wordt opgepikt door de media is een kunst. Maar met begrip, geduld en de bereidheid om te leren en aan te passen, kun je succes behalen.
Heb je zelf een vraag, of wil je reageren op deze aflevering? Stuur me een bericht op social media. Abonneer je op de podcast zodat je de volgende keer een melding krijgt, en misschien is jouw vraag wel de volgende die ik beantwoord.