In de Free Publicity Podcast laten we geen enkel aspect onbesproken van het aantrekken van Free Publicity – oftewel publiciteit die je niet kunt inkopen. Elke week beantwoorden we een brandende PR-vraag. De vraag van deze aflevering: Wanneer levert PR klanten op?
We horen regelmatig dat het aantrekken van klanten één van de doelen is. Dit is het moment waarop we het verschil uitleggen tussen PR, marketing en sales.
PR: Geloofwaardigheid als mens en bedrijf
PR is wat je doet om geloofwaardig te zijn als mens – als director, als founder, maar ook als bedrijf. Klanten moeten weten dat ze op de juiste plek zijn aangekomen, en prospects moeten weten dat dit een betrouwbaar bedrijf is om producten te kopen of in te huren als zakelijke dienstverlener. PR zorgt voor die geloofwaardigheid.
Marketing: Mensen op de hoogte brengen
Daarnaast heb je marketing, het stuk waarbij je lawaai maakt, waarbij je mensen laat weten wat je standpunt is en hoe je hen kunt helpen. Hierbij bouw je aan je propositie, het verhaal waarmee je mensen laat weten hoe je van waarde kunt zijn.
Sales: Het verkoopstuk
Op het eind zit het verkoopstuk, het onderdeel waar je de verkoop maakt. Hier zorg je ervoor dat je omzet wordt vergroot. Je hebt geloofwaardigheid nodig, bereik (lawaai), een goed verhaal, en salesinspanningen om uiteindelijk het grote doel, groei, te bereiken.
Je moet het eigenlijk zien als iets cumulatiefs. Hoe geloofwaardig je bent, dat is een cijfer. Hoeveel lawaai je maakt, hoeveel marketing je doet, dat is een bepaald cijfer. En hoe goed je sales is, hoe goed je in staat bent om van een lead naar een klant te gaan, dat is een cijfer. Als je voor één iets een nul hebt en de ander fantastisch doet, bijvoorbeeld een tien, dan blijft er toch nul aan resultaat binnen.
Volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van de nieuwste updates!
De sleutel tot succes: combinatie van PR, marketing en sales
Om echt klanten uit PR te kunnen halen, moet je zorgen dat je marketing en sales in orde zijn. Dat betekent dat je de telefoon moet opnemen en mensen moet proberen te overtuigen dat inkopen bij jou de juiste plek is. Je moet lawaai maken en mensen duidelijk maken dat ze bij jou terechtkunnen. In combinatie met PR, je geloofwaardigheid, kun je gaan groeien.
Als je een mooi PR-bureau inhuurt om je geloofwaardigheid op te poetsen, moet je wel zorgen dat je marketing en sales ook staan als een huis. Dan kan PR inderdaad klanten opleveren.
Conclusie: PR levert klanten op met een stevige marketing- en salesbasis
Wanneer levert PR klanten op? Op het moment dat marketing en sales ook staan als een huis en je dat mooi combineert. Hierdoor laat je klanten weten dat ze op de juiste plek zijn beland en geef je prospects het vertrouwen om bij jou in te kunnen kopen of voor jouw product te kiezen. Dan levert PR dus klanten op.
Beluister de hele aflevering op Spotify of Apple Podcasts
Vergeet je niet te abonneren om geen enkele podcast te missen. Heb je ook een vraag? Laat het ons weten via onze socials.