In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag over PR. Voor de vraag van deze week is John Slabbekoorn te gast, performance coach voor ondernemers die zichtbaar willen worden in hun bedrijf. We beantwoorden de vraag: ‘Wat levert op televisie komen nou eigenlijk op?’
Op tv in het programma Steenrijk, Straatarm
John is inmiddels alweer twee keer op tv geweest bij het programma Steenrijk, Straatarm. Hoe kom je in een uitzending van Steenrijk, Straatarm terecht? John vertelt: ‘Wij zijn zelf niet gaan rondbellen van: ‘We willen graag op tv.’ Over een paar jaar verspreid zijn we, denk ik, wel een keer of vier gevraagd. Elke keer gaven wij aan dat we daar niet echt op aan het wachten waren, om de simpele reden dat we destijds acht maanden per jaar in het buitenland waren. We waren dus nooit op een punt dat we mee konden doen.
‘Daarnaast hadden we het idee dat zo’n programma puur over geld ging. We waren ook een paar keer in de krant geweest over dat onderwerp, bijvoorbeeld in het AD. Het triggert mensen als het gaat om geld. We dachten dat als wij op tv kwamen met als onderwerp geld, waarbij tussen de 600.000 en 1 miljoen mensen keken, we in één keer veel aandacht zouden krijgen en mensen er van alles van zouden vinden. Daar hadden we geen zin in. Ook dacht ik dat onze omgeving en familie daar niet op zaten te wachten. Daarom hebben we het telkens afgehouden. Toch hebben we uiteindelijk ja gezegd …’
We zaten in één keer in een klein rijtjeshuis
‘In 2020 waren we al zes maanden in Bali, tijdens het begin van Covid. We konden daar niet weg. Toen ze ons opnieuw benaderden, gaven we aan er wel over te willen praten. We zeiden dat we geen idee hadden hoelang we nog vast zouden zitten op Bali, maar praten kon geen kwaad.
‘Een kennis van mij was inmiddels ook in dat programma geweest, dus ik heb hem wat vragen gesteld: “Hoe was het om mee te doen? Word je ook daadwerkelijk zo neergezet zoals je neergezet wilde worden? En hoe was het achteraf? Veel kritiek gekregen, of veel positieve dingen ontvangen?” Hij raadde ons absoluut aan om mee te doen: “Want je bent een week lang zelf in charge, als in: het is maar net hoe je jezelf neerzet. Je hebt best wel controle over hoe je wordt neergezet. In ieder geval, het heeft ons heel veel opgeleverd, negatief, maar eigenlijk meer positief.”
‘We waren inmiddels ook wat verder in ons leven en in onze business. Dus die publiciteit is misschien ook niet verkeerd, dacht ik. We hadden een referentie van iemand die tevreden was, wat wel wat vertrouwen gaf. We zijn het gesprek met ze aangegaan en hadden zelf ook wat eisen gesteld. Na een paar gesprekken was er een screening bij ons thuis, waarbij ze testten of we leuk genoeg waren voor televisie. Wij waren al jaren gewend aan podcasts en aan het opnemen van video’s, constant met de camera, dus dat was allemaal geen probleem. We hebben op zich wel een leuk verhaal: we zijn getrouwd op Hawaii, we reisden vijf jaar lang, acht maanden per jaar, en hebben een heel afwijkende levensstijl. Onze business is helemaal opgebouwd terwijl we overal en nergens woonden. De combinatie met hoe vlot en energiek wij overkwamen, werd blijkbaar een match.’
Volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Hoe was de opnameweek?
‘Het was fascinerend. We zaten in één keer in een klein rijtjeshuis. Wij waren toen nog maar met z’n tweeën en hadden nog geen kind, dus dat was op zich prima te doen. Maar de bewoners hadden drie kinderen, twee grote honden, en het was gewoon een heel klein doorsnee rijtjeshuis. Toen kregen we het geld en hadden we 40 euro of zo voor een week, waar we het met z’n tweeën van moesten doen. Normaal kijken we niet zo krap in de supermarkt. We stonden ook echt voor schut bij de kassa. Wij rekenden alles uit, maar het was 42 euro bij de kassa. Moesten we weer wat terugleggen. En dat is dus de hele week door vastgelegd. Er worden tientallen uren beeldmateriaal gemaakt voor uiteindelijk maar drie kwartier.’
En dan begint de voorpromotie. Wat merk je dan allemaal?
‘We hebben natuurlijk lang geheim moeten houden in welk programma we zouden komen. Vlak voor de uitzending komen er banners online, korte filmpjes van de uitzending, en we gingen het zelf ook promoten naar onze achterban. Voor de live uitzending zat iedereen klaar, primetime. We kregen allemaal leuke berichtjes.’
Positieve en negatieve reacties
Waren er ook negatieve reacties?
‘Op Facebook en Instagram was iedereen laaiend enthousiast. Maar er bestond ook nog zoiets als Twitter. Ik was daar niet actief. Gedurende de uitzending waren die mensen niet echt enthousiast, zou ik kunnen zeggen. Dat is ook gelijk de negatieve kant die ik daarmee heb ervaren, want dat was bijna alleen maar kritiek. Gelukkig waren er, behalve op Twitter, gewoon leuke reacties. Wij zijn inmiddels ook mentaal wel zo goed getraind dat het ons niet zoveel doet. Het zegt ook niet echt veel over ons; het zegt meer over die mensen. En dat is ook wel een belangrijke les om te delen, want veel mensen trekken het toch persoonlijk aan.’
Wat zijn nog meer positieve resultaten van de uitzending?
‘Op de auto die het andere gezin in gebruik had, stond ons logo en bedrijfsnaam. Zelf vroegen we nog of dat wel kon, of we de auto niet weg moesten halen. Maar ze gaven aan dat ze er wel omheen zouden fietsen. Nou, hij kwam dus vol in beeld, zonder dat wij erom gevraagd hadden. Dat was mooie reclame. In Google Analytics zagen we dat er toen in twee uur 7.000 websitebezoekers waren. Normaal zijn dat er gemiddeld 200 per dag.’
Zijn daar ook nog sales uit gekomen?
‘De kleine trainingen werden wel goed verkocht. We hadden nog nooit zoveel verkocht op een avond, zonder daar echt een piekmoment. Ook werd mijn agenda direct volgepland met afspraken. Ik vond het gaaf en dacht: ‘Ik moet gewoon vaker op tv komen.’ Maar later bleken het eigenlijk wel veel gelukzoekers te zijn. Er waren veel kijkers, maar dat zijn natuurlijk niet je ideale klanten. Ze kennen ons niet, gaan naar de website, denken dat wij het goed voor elkaar hebben en willen dat ook. Tijdens de gesprekken bleek dan dat ze de investering niet hadden, ze er niet klaar voor waren, of gewoon nieuwsgierig waren. Sommige zijn wel blijven volgen en later alsnog ingestapt, maar lang niet iedereen.’
Zelf hebben ze de uitzending ook op hun website geplaatst. ‘Het helpt met de likability en is een soort van persoonlijke kennismaking, zonder dat je zelf persoonlijk hoeft kennis te maken. Al met al was het een leuke opnameweek. Ze kunnen het in hun eigen marketing gebruiken, de uitzending heeft een bezoekerspiek bezorgd, er zijn online programma’s verkocht, en er zijn een paar coachingstrajecten uit voortgekomen.’
Beluister de aflevering via Apple Podcasts of Spotify.
Meer weten over John en zijn bedrijf? Bezoek Lifestyle of Business.
Meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? Neem contact op met PRGoeroes, hét PR-bureau dat jouw media-aandacht vergroot en streeft naar een miljard euro aan free publicity voor innovatie in de komende drie jaar!