Hier zijn ze: de 4 vragen waarop een ‘ja’ nodig is voordat een zakelijke dienstverlener een pr-bureau belt.
Zakelijke dienstverlener? Stel jezelf deze 4 vragen voordat je een pr-bureau belt
Mensen vragen het weleens: wat heeft een zakelijke dienstverlener nu écht nodig om free publicity te krijgen? De korte versie is dat een goed verhaal werkt. Wanneer je als bedrijf wilt groeien (in klandizie, bekendheid, team, personeel, etc., etc.) is het essentieel dat het goed loopt. Het is duidelijk wie wordt geholpen waarmee én er wordt actief aan de marketing gewerkt. Hier kunnen we op bouwen, maar daarmee alleen zijn we er niet. Eerst terug naar de basis. Dit zijn de 4 vragen waarop een ‘ja’ nodig is voordat een zakelijke dienstverlener een pr-bureau belt.
Vraag 1: Is het helder waarom jullie als zakelijke dienstverlener bestaan?
Als iemand belt naar jullie aanspreekpunt voor de pers, wat gebeurt er dan? Hebben jullie überhaupt nagedacht wie de media te woord staat? En als diegene dat doet, zegt hij/zij dan hetzelfde als de rest van het bedrijf? Is het duidelijk wat jullie bijzondere eigenschappen zijn als zakelijke dienstverlener: wat jullie onderscheidt? Als dit niet uit te leggen is aan jullie pr-agent, dan hebben we zeker nog wat werk te doen om dat uit te leggen aan de media.
Vraag 2: Is er bepaald welke investering er zal worden gedaan in pr?
Om echt waarde te kunnen toevoegen aan je bedrijf met het inzetten van pr, is de basis een investering voor een minimale periode van een half jaar. Hiermee kunnen we werken aan een passende pr-planning en de uitvoering ervan. Ook handig om van tevoren te hebben nagedacht met welk pr-budget jullie als zakelijke dienstverlener op de kaart te zetten. Natuurlijk niet als vervanging van, maar naast de marketing- en salesactiviteiten die ook nodig zijn om te doen als je vooruit wil komen.
Vraag 3: Wie gaat er tijd vrijmaken voor pr?
Vergis je niet: het inhuren van een pr-bureau kost tijd. Er is namelijk input nodig. Input waardoor het duidelijk wordt wat jullie bedrijf maakt tot dé zakelijke dienstverlener waar de media over zouden moeten schrijven. Daarnaast is er input voor – en feedback op – persberichten en andere content nodig. Ook is het van belang dat er iemand beschikbaar is voor interviews en die input geeft voor inhoudelijke reacties aan journalisten. Dit is geen dagtaak, maar kan niet wekenlang worden genegeerd.
Wij beginnen onze pr-aanpak met een offline kick-off. Dit is zo’n uur tot anderhalf uur tijdsinvestering. Ook de pr-aanpak die hieruit volgt, is iets waar met zorg naar moet worden gekeken. Daarnaast is er tijd nodig om een briefing aan te vullen, een persbericht goed te keuren en wellicht de eerste interviews te geven. Je bent hier niet dagenlang mee bezig, maar voor de opzet een aantal uur hier en een uurtje hier en daar. Daarnaast heb je enkele uren per maand nodig om te reageren op mediavragen, potentiële interviewonderwerpen en teksten. Bepaal van tevoren wie hier in jouw bedrijf de lead voor neemt.
Vraag 4: Wat wordt het doel?
Bedenk als team wat het doel met pr is. Free publicity is níét een trucje om in te zetten om ‘even wat nieuwe klanten binnen te halen’. De kracht zit in de combinatie met marketing. Samenwerken met een pr-bureau is iets wat alleen werkt als duidelijk is wat de doelen zijn. Goed voor verwachtingsmanagement en het komen tot doelstellingen en resultaten.
Welke verhalen wil je graag in de media vertellen als zakelijke dienstverlener? Wil je jouw positie als werkgever versterken? Laten zien dat je vaak samenwerkt met onderwijsinstellingen? Heb je een nieuwe dienst waar niemand nog iets van weet? Of wil je jouw nieuwe collega’s naar buiten brengen?
Allemaal onderwerpen om het eens met het team over te hebben, voordat je een pr-bureau belt.
En wat is daarop je antwoord?
In deze vlog vertelt Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes waarom free publicity ook een oplossing is voor jouw bedrijf! Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw zakelijke dienstverlening? We helpen je graag
Zoek je een pr-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.