Zo bouw je in 7 stappen jezelf op van expert naar thought leader
Hoe bouw je jezelf op van expert naar thought leader? In deze blog delen we concrete strategieën om jouw expertise naar het volgende niveau te tillen.
Iedereen wil het allerliefst zijn waar we als laatste aankomen: op de bestemming. In de pr is dat: spontaan worden opgebeld als het gaat over je vakgebied. Ik kan je vertellen: dat heeft een opbouwtijd nodig. Als je een hele duidelijke expertise hebt, kan dit een jaar zijn, maar soms duurt dit jaaaren. Maak jezelf geen illusies: ook thought leaders werken nog steeds aan hun zichtbaarheid en public relations. Vaak zit er een pr-agent achter die ze blijft pitchen. Want als je op de bestemming bent, wil je daar natuurlijk ook blijven.
Om een idee te krijgen van wat ervoor nodig is om jezelf richting thought leadership te bewegen, heb ik wat stappen op een rij gezet. Ook is dit een mooi moment om jezelf af te vragen wanneer jij iemand ziet als ‘de expert in zijn of haar veld’. Wat jou overtuigt van iemands kunde, is een prima achtste of negende stap. Deel het gerust!
Daar gaan we:
Stap 1 – Wees een expert
Maak een keuze voor een expertise en hou daaraan vast. Verander niet elke zes maanden van tactiek en veld. Daar is niet tegenaan te promoten. Maak een keuze en bouw alles hieromheen. Vind jouw veld en waar jij passie voor hebt om over te blijven praten, schrijven en waar je geïnterviewd over wilt worden.
Stap 2 – Zorg voor de juiste look
Waar ik het over heb, is het volgende: Zorg voor een foto waarop je laat zien dat je expertise te delen hebt. Sta je niet op het hoofdpodium als spreker? Een kleiner zaaltje met een microfoon in de handen werkt ook. Of zorg dat je aan tafel komt bij een Q&A – zorg voor een goede foto en gebruik die als banner.
Laat zien dat je wat te vertellen hebt en dat mensen er graag naar luisteren. Plaats deze foto als banner op LinkedIn. Als je meer foto’s hebt, kun je er ook nog een blog over schrijven en die als highlight vastzetten op je profiel.
Stap 3 – Publiciteit
Er zijn diverse plekken waar je interviews kunt scoren. Je kunt zelf de media benaderen en jezelf aanbieden voor inhoudelijke vragen over jouw vakgebied, of reageren op artikelen over jouw onderwerp. Gebruik de publiciteit die hieruit voortkomt om je LinkedIn te updaten.
Stap 4 – Optimaliseer je profielen
Zorg dat je een headline gebruikt die laat zien dat jij een thought leader bent. Laat zien waar je je expertise gebruikt tijdens je werk, in de media, bij spreekkansen, gastblogs, enzovoort. Zet je expertise in.
Stap 5 – Start in het podcastcircuit
Begin onderaan en klim langzaam naar boven. Deel elk podcastoptreden op LinkedIn en zie met elk optreden je expertisestatus stijgen. Je kunt het meerdere keren delen: eerst een aankondiging en dan de uiteindelijke podcast.
Stap 6 – Wordt een LinkedIn Top Voice
Alleen voor de echte leiders. Zorg dat je een LinkedIn Top Voice wordt.
Leden op het platform hebben de mogelijkheid om een van de twee versies van de Top Voices-badges te verdienen voor hun profiel, als onderdeel van het LinkedIn Top Voices-programma of het Community Top Voices-programma. De blauwe LinkedIn Top Voice-badge wordt alleen verstrekt op uitnodiging en is bedoeld voor experts en leiders op leidinggevend niveau.
Lees meer over LinkedIn Top Voices.
Stap 7 – Content is king (nog steeds)
Deel de content van experts, deel jouw voorspellingen of daag de status quo uit. Wees vol lef, uniek en daarmee onvergetelijk.
Volg deze stappen en zie jezelf groeien naar de though expert in jouw expertisegebied.
Heb je zelf nog stappen die je wilt delen om thought leadership te bereiken? Laat ze dan achter in de comments!
Wil je hulp bij het zetten van publicitaire stappen om jouw thought leadership te vergroten? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.