Adverteren vs. free publicity: wat is het verschil?
Of je nu een start-up bent die net begint of een gevestigd bedrijf dat zijn klantenbestand wil uitbreiden, adverteren en free publicity zijn vast langsgekomen als manieren om meer zichtbaarheid te genereren. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze twee methoden? En welke is beter geschikt voor jouw bedrijf? In deze blog gaan we dieper in op de verschillen tussen adverteren en free publicity, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken om je bedrijf te laten groeien, relevanter te worden en meer klanten aan te trekken.
Adverteren
Adverteren is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt op platforms zoals televisie, radio, tijdschriften, kranten of online advertentiekanalen zoals Google Ads of sociale media. Krijg jij ook van die enveloppen van ze met ‘’gratis adverteertegoed’’? Het doel van adverteren is om potentiële klanten te bereiken door hen gerichte boodschappen te sturen over je producten of diensten.
Adverteren biedt enkele voordelen, zoals de mogelijkheid om je doelgroep gericht te targeten en het biedt de mogelijkheid om meetbare resultaten te behalen. Je kunt bijvoorbeeld het aantal kliks, vertoningen en conversies bijhouden. Het grote nadeel is natuurlijk dat zodra je stopt, dat al jouw zichtbaarheid weg is.
Free Publicity
Free publicity, ook wel bekend als earned media of earned publicity, is daarentegen een vorm van onbetaalde publiciteit die je verdient door media-aandacht te krijgen voor je bedrijf, product of dienst. Wij noemen het zelf ‘’publiciteit die je niet kan inkopen.’’ Je kunt free publicity aantrekken door het uitbrengen van een nieuwswaardig persbericht, het geven van interviews of het organiseren van evenementen die aandacht krijgen in de media.
Het belangrijkste verschil tussen free publicity en adverteren is dat free publicity meer vertrouwen wekt bij bedrijven en consumenten. Je kunt het simpelweg niet inkopen. Het wordt gezien als authentieker en onafhankelijker dan adverteren, omdat het afkomstig is van derden zoals journalisten, bloggers of andere redactieleden.
Voordelen van free publicity zijn onder andere dat het je bedrijf geloofwaardiger maakt, het vergroot de naamsbekendheid en het kan de verkoop verhogen zonder dat je geld uitgeeft aan advertenties. Daarnaast blijft free publicity altijd zichtbaar, in tegenstelling tot adverteren.
Welke strategie is het beste voor mijn bedrijf?
Het antwoord op deze vraag hangt af van verschillende factoren, zoals de doelgroep, het budget en de doelstellingen van je bedrijf. Adverteren kan bijvoorbeeld effectief zijn als je snel resultaten wilt zien en bereid bent om flink wat advertentiebudget wil investeren. Free publicity is al in te zetten met een beperkter budget hebt en meer geloofwaardigheid wilt opbouwen door media-aandacht te krijgen.
Het beste is om een combinatie van beide strategieën te gebruiken, omdat ze elkaar kunnen versterken. Free publicity kan bijvoorbeeld helpen om meer buzz te genereren rond een advertentiecampagne. En vice versa kan adverteren helpen om meer aandacht te krijgen voor een nieuwswaardig feit of een evenement dat je organiseert.
Conclusie
Adverteren en free publicity zijn twee effectieve manieren om meer zichtbaarheid en naamsbekendheid te genereren voor je bedrijf. Het is belangrijk om te begrijpen dat er verschillen zijn tussen de twee strategieën en dat het gebruik van een combinatie van beide kan helpen om je doelstellingen te bereiken.
PRGoeroes
Goede PR voor bedrijven die de wereld beter maken
PR met impact voor bedrijven die aan de toekomst denken
Dat is onze missie. Dit doen we door expertise en krachten te bundelen en vooral door een positieve impact te leveren. Wij geloven sterk dat ondernemers het verschil kunnen maken en dat onze toekomst afhangt van bedrijven die het goede voorbeeld geven. PRGoeroes focust zich daarom op bedrijven die deze duurzame visie delen. Wij geloven in samenwerken om de wereld stap voor stap een betere plek te maken. Dat betekent een gezamenlijk doel, passie vanuit ons team en vooral een prachtig bewust PR-resultaat met jou als tevreden klant.
Wil je ontdekken wat PR voor jouw bedrijf kan doen?
Neem dan contact met ons op.
Lees ook over pr-stunts, deze kunnen je bedrijf namelijk een flinke boost geven.
Of bekijk de nieuwste pr-resultaten op onze facebookpagina.