Bij het vormgeven van een bedrijfsidentiteit is corporate communicatie een belangrijke factor. Corporate communicatie is een functie binnen je organisatie die op de relaties met stakeholders toeziet. Hierin verschilt de corporate communicatie van de marketing, aangezien laatstgenoemde zich bezighoudt met klanten en de verkoop van producten/diensten. Wij van PR Goeroes ondersteunen jouw corporate communicatie en helpen mee ervoor te zorgen dat je organisatie de steun krijgt of behoudt van de belanghebbenden in je organisatie. Met deze steun heeft je organisatie de ruimte om je doelstellingen te realiseren.
Wat is corporate communicatie
Een definitie van corporate communicatie is: een serie van interne en externe communicatieactiviteiten die door je organisatie gerund wordt om erkenning te krijgen bij het zakelijke publiek. Dit zakelijke publiek bestaat uit stakeholders, oftewel belanghebbenden. Stakeholders bestaan uit:
- Aandeelhouders
- Zakelijke partners
- Bewoners
- Concurrenten
- Werknemers
- Journalisten
- Bloggers
- Beleidsmakers
- Investeringsanalisten
- Politieke besluitvormers op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau
Het doel is om steun te verwerven of behouden van deze betrokken partijen. Deze impliciete of expliciete steun noemt de bekende organisatietheoreticus Cees van Riel ook wel allignment. Dit is een relatie tussen jouw organisatie en je stakeholders, die voor beide partijen lonend is.
Wat valt niet onder corporate communicatie?
Er is een verschil tussen corporate communicatiebureaus en bijvoorbeeld marketingbureaus. Er wordt tussen de verscheidene bureaus nauw samengewerkt, maar het blijven verschillende disciplines. Daarom vallen deze zaken niet onder onze corporate communicatieaanpak:
- Advertising
- Marketing
- Branding
- Klantcommunicatie
De business communicatie richt zich kortom niet op services die gericht zijn op de verkoop van producten en/of diensten.
Waarop letten wij?
- Sentiment: de mate van respect, vertrouwen en bewondering die je bedrijf oproept bij stakeholders
- Awareness: de mate dat je merkbekendheid geniet bij de stakeholders
- Attributen: De kracht die je bedrijf uitstraalt op het gebied van visie en leiderschap, producten, diensten en dergelijken
Corporate communicatiemiddelen
Wanneer je ons van PR Goeroes inhuurt, helpen wij je bij de laatste drie aandachtsgebieden van corporate communicatie:
- Een corporate merk en bedrijfsidentiteit: Een brand en identiteit zorgen voor herkenbaarheid bij je stakeholders. Design en je tone of voice zijn hierbij belangrijke factoren.
- Management van je reputatie: Een goede corporate communicatie uitvoeren, betekent het in de gaten houden van jouw reputatie in de gaten. De resultaten inzichtelijk maken voor het management.
- Communicatie bij crises en issue management: Wanneer stakeholders vertrouwen in je verliezen, spreken we over reputatiecrises. In dit geval zorgen wij er in nauwe samenwerking met je management voor dat het vertrouwen van je betrokken partijen hersteld wordt.
- PR relaties: PR is een onderdeel van corporate communicatie. Boodschappen via de media verzorgen wij bij PR Goeroes dan ook. Als PR bureau weten wij als geen ander hoe we dit moeten verzorgen. Wil je meer weten over onze diensten, lees het hier.
- Soms hulp bij de investor relations
- Soms hulp bij public affairs
Wanneer je meer informatie wilt over wat PR Goeroes voor je kan betekenen ter ondersteuning van corporate communicatie, neem dan contact op met één van onze adviseurs.
Waarom zou je voor corporate communicatie kiezen?
Wanneer er sprake is van een hoge allignment met je stakeholders, dan kan je organisatie genieten van een aantal financiële en immateriële voordelen:
- Je trekt makkelijker personeel aan
- Je trekt beter gekwalificeerd personeel aan
- Je krijgt eenvoudiger en goedkoper kapitaal
- Je krijgt meer ruimte om te opereren. Politici zouden je zomaar minder streng kunnen bejegenen.
Waaruit bestaat je corporate communicatiestrategie?
Corporate communicatie stappenplan
Bij een corporate communicatiestrategie is een gestructureerde aanpak van belang. Dit begint bij het in kaart brengen van je bedrijfsvisie, je missie en je imago. Het is belangrijk hier om duidelijk te krijgen wat je doelstellingen zijn en welk imago je nastreeft. Hierna kun je onder andere een stakeholder map op en daaruit een communicatieplan en communicatiekalender. Het is lastig om een effectieve communicatie strategie te ontwikkelen. Eerst moet er duidelijk zijn wat met de strategie bereikt moet worden aan de hand van diagnoses, een sturend beleid en een samenhangend actieplan. Heb je nog vragen naar aanleiding van deze pagina of wil je meer weten over hoe wij met onze hulp jouw corporate communicatie stappenplan kunnen ondersteunen met public relations? Neem dan per e-mail of telefonisch contact met ons op. Je kunt ook online je vraag stellen via deze pagina.
Waarom kiezen voor PR Goeroes?
PR Goeroes is een erkend PR bureau in Rotterdam. Wij helpen jouw bedrijf in de spotlights te zetten door media-aandacht te creëren. Zo zorg je ook voor naamsbekendheid en respect bij je stakeholders. Met deze zichtbaarheid spring jij meer in het oog dan je concurrenten. Als erkende speler in het veld verzekeren wij jou ervan dat je van een schat aan kennis, ervaring en contacten in het vakgebied gebruik mag maken. Bovendien hebben wij een uitgebreid assortiment aan diensten en zijn wij actief in andere grote steden zoals Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Ben je enthousiast geworden, maak dan snel een afspraak. Samen gaan we je dromen tegemoet!
Wil je graag meer weten over onze diensten of heb je nog andere vragen over ons bedrijf PRGoeroes? Als je contact met opneemt met een van onze PR specialisten, vertellen we je er graag alles over.