De letterlijke definitie van publiciteit is een openbaarmaking via verschillende mediakanalen. Dit kan zowel gewilde als ongewilde publiciteit zijn. Publiciteit zorgt voor media-aandacht, wat ook wel resulteert in een toenemende bekendheid. Er zijn verschillende vormen van publiciteit die elk weer hun voordelen hebben. Wij zijn ervan overtuigd dat free publicity een van de beste manieren is om een goede zichtbaarheid op de korte en lange termijn te realiseren. Wil je weten waarom wij daar zo over denken? Wij vertellen je er in deze blog meer over! Ook kun je altijd meer informatie vinden op onze website.
Wat levert media-aandacht op?
Zoals we eerder al zeiden heeft publiciteit een aantal voordelen. De meest voornaamste is dat jij of jouw organisatie meer bekendheid krijgt door de media-aandacht die er uit publiciteit komt. Ook kan publiciteit ervoor zorgen dat je boodschap beter wordt gehoord. Dit komt dan vooral omdat deze beter onder de aandacht komt van je doelgroep en op een duidelijke manier wordt uitgelegd. Daarnaast heeft het ook een positief effect op je reputatie. Jij als persoon wordt beter gezien, gehoord en natuurlijk begrepen. Ook leren mensen in jouw netwerk je beter kennen op een positieve manier waardoor jouw verschillende contacten je ten goede zullen komen. Eén keer in de media is tenslotte het hetzelfde als géén keer.
Meer autoriteit door publiciteit?
Hoe meer media-aandacht je krijgt hoe meer autoriteit je zult opbouwen. Mensen zullen je herkennen, je zult geloofwaardiger worden en serieuzer genomen worden. Kortom, publiciteit is een goede manier om positieve media-aandacht te krijgen en zichtbaarheid te creëren. Het belangrijkste bij publiciteit is dat je zelf niet te lang moet afwachten. Je kunt namelijk ook zelf de media benaderen. Kijk eens zelf naar de mediakanalen die bij jou passen en begin met ze te benaderen. Daarbij is het wel belangrijk dat je wat te melden hebt dat bijzonder is of dat je bepaalde relevante kennis wilt delen.
Media-aandacht
Maar wanneer je in de publiciteit komt moet je natuurlijk ook iets te vertellen dat nieuwswaardig is. Om zo veel mogelijk aandacht te krijgen zou dit iets moeten zijn dat de media of markt opschudt, iets wat je anders doet dan de rest. Denk bijvoorbeeld aan het reageren op een nieuwe of specifieke trend of ontwikkeling waarbij je jouw expertise kunt inzetten. Haak dus altijd in op actualiteiten zodat je echt iets nieuws te vertellen hebt. Dit is soms niet altijd makkelijk om zelf te bedenken, een PR bureau in Utrecht, Rotterdam, Den Haag of Amsterdam kan daarbij helpen.
Hoe helpt een PR bureau?
Publiciteit is niet altijd makkelijk zelf te regelen. Daar kan een PR bureau zoals PRGoeroes mee helpen. Een PR bureau helpt bedrijven namelijk aan positieve media-aandacht om vervolgens een doorlopende publiciteit te realiseren. Een voorbeeld van publiciteit is free publicity, dit betekent letterlijk gratis publiciteit. Je kunt free publicity krijgen door te reageren op oproepen van journalisten, interviews te regelen of persberichten te schrijven. Hier helpt een PR bureau dan ook bij. Door de ervaring van PR- specialisten en het grote medianetwerk dat PR bureaus hebben, kan dit namelijk leiden tot een sneller en groter resultaat.