Duurzaamheid begint in de hele wereld steeds een grotere rol te spelen. Het is dan ook ontwikkeld tot meer dan alleen een trend. Ook duurzaamheid en PR is steeds meer een begrip aan het worden. Bedrijven en ondernemers dragen tenslotte een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Je kunt consumenten of simpelweg mensen aanzetten tot klimaatbewust leven. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw PR samengaat met duurzaamheid zodat jij de juiste, effectieve en positieve media-aandacht zult krijgen? Wij vertellen je er meer over!
Transparantie en oprechtheid
De eerste tip die ik jou wil meegeven is dat je altijd transparant en oprecht moet communiceren. Als jij duurzamer beweert te zijn dan dat je echt bent, ook wel greenwashing genoemd, komt de media er uiteindelijk toch wel achter. Dit kan ervoor zorgen dat jouw free publicity je uiteindelijk niet ten goede zal komen. Wanneer je boodschap niet duurzaam is of je momenteel nog tegen problemen aanloopt tijdens het proces van verduurzamen, kun je op een eerlijke manier communiceren dat je nog op weg bent naar duurzaam ondernemerschap.
Verplaats je in je doelgroep
Aan wie wil jij je duurzame boodschap overbrengen? Het is altijd belangrijk om daar even goed bij stil te staan. Mensen zijn namelijk geneigd om beter te luisteren naar verhalen en boodschappers waar zij zich mee identificeren. Vertel dan ook altijd het verhaal of jouw boodschap vanuit het perspectief van jouw doelgroep. Sta dus stil bij wat jouw doelgroep belangrijk vindt bij duurzaamheid en speel daar op een creatieve manier op in. Ook hierbij is het verstandig om je niet duurzamer voor te doen dan dat je werkelijk bent.
Waar ga jij je PR doen?
Er zijn de laatste jaren steeds meer platforms gekomen waar aandacht wordt besteed aan duurzame initiatieven. Constructieve journalistiek komt hier steeds vaker bij kijken. Dit is een vorm van journalistiek waarbij journalisten, naast verslag doen, ook oplossingen voor het probleem aandragen. Het draait dus meer om het welzijn van het publiek waarbij er positieve veranderingen in de samenleving moeten worden gerealiseerd. Wanneer je kiest om op welke manier dan ook media-aandacht te genereren zou je ervoor kunnen kiezen om via een duurzaam platform jouw boodschap naar buiten te brengen. Hierdoor zal, naast een grotere actie, ook de betrokkenheid en de interactie groter zijn.
Kijk verder dan alleen jouw media-aandacht
Om duurzaamheid en PR samen te laten komen zou je verder kunnen denken dan alleen de boodschap die je wilt overbrengen. Zo is het ook een kans om op publieke discussies rondom duurzaamheid te reageren en de blik of mening van jou of je bedrijf te delen. Hierbij is het wel belangrijk dat je niet in opofferingen denkt maar in kansen. Het moet een positieve boodschap blijven waarmee je een goede en blijvende indruk achterlaat.
Ben je klaar voor duurzame PR?
Wil jij graag verder dan alleen marketing gaan en ben je geïnteresseerd in media-aandacht? Dan kan PRGoeroes je misschien wel helpen. Wij zijn een team van PR- specialisten die jou kan helpen met het realiseren van zichtbaarheid van jouw bedrijf. Wij helpen je niet alleen met het creëren van zichtbaarheid, maar streven ook naar een duurzame samenwerking voor een betere toekomst.
Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.