Hoe zorg je ervoor dat je persbericht wordt opgepakt?
In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een luisteraarsvraag. Kanessa vroeg zich af hoe je ervoor zorgt dat je persbericht wordt opgepakt.
Wanneer pakt een journalist een persbericht juist wel of niet op? Dat is afhankelijk van veel factoren. Ten eerste moet een persbericht aan bepaalde eisen voldoen.
Eisen persbericht
- Het verhaal moet nieuwswaardig zijn. Er zijn verschillende facetten die een verhaal nieuwswaardig maken. Denk bijvoorbeeld aan BN’ers, extreme of absurde situaties, verdrietige of boze situaties, als iets impact heeft op een grote groep mensen,
- Feiten in kop/titel. In de titel van je persbericht, mag geen mening verpakt zitten. De kop moet feitelijk zijn. Als je een mening in de kop verpakt, ben je eigenlijk al af en wordt het persbericht weggegooid.
- Geen uitroeptekens. Uitroeptekens passen niet in een persbericht.
- Geen bijvoeglijke naamwoorden. Net als in de titel, horen in de rest van de tekst ook geen bijvoeglijke naamwoorden. Dus geen leukste, unieke, mooie. Haal ze weg! Een persbericht moet feitelijk zijn.
- Zorg voor een duidelijke eerste alinea. In de eerste alinea moet duidelijk worden waar het over gaat. Wie, wat, waarom, wanneer, waar, hoezo? Beantwoord deze vragen beknopt en feitelijk. Zo krijgt de journalist direct een goed beeld.
- Verstuur het persbericht niet als bijlage, maar plak de tekst direct in de mail. Daardoor ziet de journalist het persbericht meteen. Een bijlage openen of iets downloaden is weer een extra stap waar de journalist niet altijd zin in of tijd voor heeft. Ze krijgen namelijk al veel goedbedoelde persberichten binnen.
Beluister de podcast via Spotify, Apple Podcasts of YouTube. Abonneer je vandaag nog om geen enkele aflevering te missen.
Heb je ook een vraag? Stel hem via onze socialmediakanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering.