Van Podcast Naar Publiciteit – podcastpromotie
PRGoeroes kan je helpen om met jouw podcast in de media te komen. Wij noemen dat podcastpromotie. Dat doen we niet alleen, dat is iets wat je alleen samen kan bereiken. Daarom hebben we wel jouw hulp nodig. Jij weet wat er bijzonder is aan jouw podcast. Je kunt ervoor zorgen dat je interessante gasten uitnodigt en goede vragen aan hen stelt. Hoe kom je nu aan free publicity met jouw podcast?
Het 7-stappenplan van podcastpromotie
Lees hieronder welke informatie wij nodig hebben en wie waarvoor verantwoordelijk is. Stap 1 tot en met 3 is vóór de publicatie, stap 4 tot en met 7 ná de publicatie hiervan.
Stap 1: Podcast
Maak zo snel mogelijk vóór het online zetten van de podcast deze voor ons team beschikbaar. Hoe sneller wij de podcast kunnen beluisteren, des te sneller we kunnen beoordelen of en wat er nieuwswaardig aan is. Hoe nieuwswaardiger de podcast, des te groter jouw kansen om de podcast genoemd te krijgen in de media.
Stap 2: Inhoudelijke informatie nodig
Om de media van jouw podcastnieuws op de hoogte te brengen, luisteren wij zo snel mogelijk naar de podcast en horen we natuurlijk graag welke bijzonderheden jullie hebben opgemerkt. Wat is er gezegd wat nog nooit eerder is gezegd? Of is er een nieuwsfeit aangekondigd? Graag horen we dit van jou.
Stap 3: Opstellen pitches / kort persbericht / artikel
Rond alle nieuwswaardige haken bepalen we met welke aanpak we het beste de media in kunnen. Een artikel (iets wat meteen door de pers gepubliceerd kan worden), een kort persbericht (iets wat de media kan herschrijven om daarna te publiceren) of een pitch (iets wat een journalist kan gebruiken om te bepalen of ze meer willen weten over jouw podcast). We schrijven deze en waar nodig leggen we deze voor, voor een inhoudelijke check. Lees hier meer over een pitch en hoe je een goede pitch kunt samenstellen.
Stap 4: Verspreiden pitches
We benaderen op de dag van het online komen van de podcast onze perscontacten met als doel: de beste haak passend bij de media te pitchen. Bellen, whatsappen, Facebookberichten sturen of twitteren. We gebruiken het medium waar de journalist het best te bereiken is.
Stap 5: Najagen
Na 24 uur gaan we de mediacontacten die we nog niet te pakken hebben gekregen tijdens stap 4 nogmaals benaderen. Het doel: zeker weten dat de pitch, het artikel of persbericht is aangekomen en overwogen is om publicitair wat mee te doen. Daarna is het natuurlijk aan de journalist zelf om te bepalen of hij/zij dit wel of niet passend vindt om erover te schrijven.
Stap 6: Meten
Je bent uiteraard nieuwsgierig naar de resultaten. Daarom delen we, op de dagen van het publiceren van de podcast en het verspreiden van jouw nieuws, de resultaten actief met jou.
Stap 7: PR Resultaten
Een maand daarna, gerekend vanaf de dag van eerste publicatie, ontvang je ons PR-rapport. Met in het rapport de gerealiseerde publicaties, het aantal getraceerde online publicaties en de waarde hiervan.
Heb jij een podcast die media-aandacht verdient?
Wij gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden van podcastpromotie te bespreken.