Wat is een pitch en hoe overtuig je in enkele woorden? Lees het hier en sta nooit meer met een mond vol tanden.
We hebben allemaal wel eens voor school of bij een sollicitatie in het kort iets moeten vertellen over onszelf. Je kreeg dan één minuut om iets interessants te vertellen. Vaak kwam die vraag zo uit het niets dat je eigenlijk niet wist wat je moest zeggen. Achteraf kwam je er dan achter dat je heel iets anders had willen benoemen. Het belang van een goede pitch mag daarom niet worden onderschat. Als je de basis namelijk hebt, kun je dit in elke situatie toepassen. In deze blog geven we je antwoord op de vragen ‘wat is een pitch?’ en ‘wat is een goede pitch?’ Zo sta je nooit meer met een mond vol tanden als iemand op een verjaardag opeens vraagt wat je nou precies voor werk doet.
Allereerst: wat is een pitch?
Een pitch is een korte, overtuigende presentatie van een idee, product, dienst of jezelf. Het doel van een pitch is om in een beperkte tijd (vaak variërend van 30 seconden tot enkele minuten) je publiek te informeren, te overtuigen of tot actie aan te zetten. Dit is dus handig als je bijvoorbeeld je podcast wilt promoten met free publicity.
De term ‘pitch’ vindt zijn oorsprong in de wereld van de filmindustrie. Scenarioschrijvers hadden vaak slechts een paar minuten om filmproducenten te overtuigen van hun script. Hieruit is de kunst van het ‘pitchen’ geboren. Deze heeft sindsdien zijn weg heeft gevonden naar tal van andere sectoren, van start-ups tot grote bedrijven. Een pitch is vaak ook een onderdeel van het brand key model. Daarover lees je hier meer.
Wat is een goede pitch?
Nu we weten wat een pitch is, rijst de vraag: wat is een goede pitch? Hieronder hebben we een aantal elementen opgesomd die bij een pitch van belang zijn:
Kort en krachtig
Een goede pitch is kort. Het is de kunst om je boodschap zo beknopt en helder mogelijk over te brengen. Een langdradige, uitgerekte uitleg kan er al snel voor zorgen dat je publiek afhaakt.
Doelgericht
Het is belangrijk om van tevoren te weten wat je wilt bereiken met je pitch. Wil je investeerders overhalen om in je start-up te investeren? Probeer je je product te verkopen? Of wil je simpelweg informeren? Door je doel voor ogen te houden, blijf je gefocust en relevant.
Authentiek
Wees jezelf. Mensen prikken snel door een façade heen. Een authentieke pitch, waarbij je je passie en overtuiging laat zien, maakt veel meer indruk dan een ingestudeerd riedeltje.
Visueel
Mensen zijn visuele wezens. Door gebruik te maken van beeldende taal of daadwerkelijke visuals kun je je boodschap kracht bijzetten. Dit helpt je publiek ook om zich een voorstelling te maken van je idee of product.
Interactie
Betrek je publiek bij je verhaal. Dit kan door vragen te stellen, meningen te peilen of reacties uit te lokken. Hierdoor wordt je publiek actiever betrokken en blijft je boodschap beter hangen.
Pitch in de praktijk
Zoals met vele dingen, geldt ook voor pitchen: oefening baart kunst. Het kan handig zijn om je pitch voor verschillende doelgroepen of situaties aan te passen. Misschien pitch je je zakelijke idee anders aan potentiële investeerders dan aan potentiële klanten. Een goede pitcher kan zijn of haar verhaal aanpassen aan het publiek. Dit betekent dat je flexibel moet zijn en goed moet kunnen inspelen op de behoeften en interesses van je luisteraars. En wat is een pitch zonder feedback? Vraag daarom na afloop zeker om feedback als daar de kans voor is. Wat vond men sterk? En wat kon beter? Door continu te leren en je pitch te verbeteren, word je steeds effectiever in je communicatie.
Wat is een pitch zonder originaliteit
Wat is een pitch zonder originaliteit? Juist, helemaal niets. Door steeds hetzelfde verhaaltje te vertellen val je niet op en zal je pitch zijn doel voorbij gaan. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor telkens dezelfde pr. Een leuke pitch kan daarom ook goed tot zijn recht komen in een pr-stunt. Dat is pas origineel! We hebben in elk geval zeven originele manieren opgesteld voor het geven van een originele pitch:
- De klantreis: begin met het beschrijven van een dag uit het leven van je ideale klant, voordat je product of dienst bestaat. Ga vervolgens verder met hoe jouw oplossing hun dag en leven ten goede verandert.
- Historische gebeurtenis: koppel je product of idee aan een bekende historische gebeurtenis of figuur. Bijvoorbeeld: ‘net zoals [historische figuur] de loop van de geschiedenis heeft veranderd, willen wij [sector/probleem] revolutioneren met onze oplossing.’
- Toekomstvisie: schets een beeld van de wereld met en zonder jouw product of dienst in de komende tien jaar. Laat het contrast zien en de positieve verandering die je wilt bewerkstelligen.
- Mythe-ontkrachting: begin met veelvoorkomende mythen of misvattingen in je sector of leven. Ontkracht deze vervolgens met feiten en hoe jij of jouw product of dienst deze problemen aanpakt.
- Evolutie: beschrijf het evolutieproces van jou of je product, van het eerste idee tot het eindproduct. Hierbij kun je de obstakels benadrukken die je hebt overwonnen en hoe dit jou of je product beter heeft gemaakt.
- Paradoxale aanpak: begin met een statement dat in eerste instantie tegenstrijdig lijkt. Bijvoorbeeld: ‘waarom onze technologische oplossing je helpt meer offline te zijn.’ Gebruik de pitch vervolgens om deze paradox te verklaren.
- Vergelijking met andere sectoren: vergelijk jouw product of dienst met iets totaal anders, zoals: ‘onze app is de Spotify onder de financiële adviezen’.
De vraag ‘wat is een pitch’ is inmiddels wel beantwoord. En het antwoord op ‘wat is een goede pitch’ is dus eigenlijk originaliteit en veel oefenen. Door een goede basis op te stellen zul je makkelijk in elke situatie jezelf kunnen presenteren. En onthoud: wees altijd authentiek, want dat is waar mensen echt door geraakt worden. Succes!
Je las een artikel van PRGoeroes, hét pr-bureau dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en je bedrijf genereert
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.