In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een luisteraarsvraag. Ons doel is om jou op gang te helpen en in actie te krijgen, zodat jij ook aan de slag gaat met het aantrekken van free publicity. Deze week hebben de vraag gekregen: “Kun je publiciteit weer offline halen? Kun je het weghalen?” Het antwoord op deze vraag is best complex, maar in principe is het nee.
Waarom je publiciteit niet offline kunt halen
Het offline halen van publiciteit is eigenlijk onmogelijk. Daarom is het zo ontiegelijk belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over wat je wel en wat je niet naar buiten wil brengen.
Ik herinner me een keer dat een klant dringend verzocht om een nieuwsbericht offline te halen. Het was zakelijk nieuws, verspreid over meerdere websites, en het was een drama om alles weg te halen. Hoewel we het uiteindelijk hebben weten te doen, ben ik ervan overtuigd dat dit gewoon niet mogelijk is.
Bij grotere publicaties, waarbij bijvoorbeeld een krant over is gaan schrijven, kun je er maar vanuit gaan dat dit blijft oppoppen. Hetzelfde geldt voor foto’s of video’s die online staan. Mensen kunnen er een kopietje van maken, en het kan blijven oppoppen.
Volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van de nieuwste updates!
Het belang van voorzichtigheid en toestemming
Wat ik dus kan zeggen over het offline halen van publiciteit is dat het niet kan. Denk dus goed na voordat je iets naar buiten brengt, vraag toestemming van iedereen en wees er zeker van dat het klopt. Bijvoorbeeld, ik vraag altijd akkoord van mijn klant voordat ik een persbericht naar buiten stuur. Dit is zo belangrijk.
Blijf dus aan je free publicity werken en zorg dat je met regelmaat actief bent. Zo bepaal je zelf wat er te vinden is, en misschien voorkom je dat ongewenste publiciteit boven komt drijven. Er zijn ongetwijfeld bureaus die zich hiermee bezighouden, maar zonder garantie en vaak voor veel geld. Even van tevoren beter over nadenken is echt de betere en goedkopere optie.
Beluister deze aflevering via Spotify of Apple Podcasts, en vergeet je niet te abonneren.