Hoe krijg je een artikel in de krant?
In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een door luisteraars ingediende vraag. Deze week richten we ons op: Hoe krijg je een artikel in de krant?
Netwerken met journalisten
Eén van de mogelijke wegen naar een artikel in de krant kan zijn door een relatie op te bouwen met een journalist, bijvoorbeeld een lokale journalist. Je kunt deze persoon benaderen, uitnodigen en hem of haar mogelijk overtuigen om een artikel over jou of jouw bedrijf te schrijven.
Het kan nuttig zijn om te vertellen wat je doet en wat dit kan betekenen voor de regio of gemeente. Als je verhaal interessant en nieuwswaardig is, kan dit leiden tot een mooi artikel in de krant.
Persberichten schrijven
Een andere effectieve strategie is het schrijven van een goed persbericht met nieuwswaarde. Misschien gebeurt er iets opmerkelijks binnen je bedrijf. Neem je nieuwe mensen aan? Ondersteun je een goed doel? Of organiseer je een evenement in de lokale gemeenschap? Dergelijk nieuws kan het onderwerp zijn voor een persbericht dat de aandacht van de krant kan trekken.
Gebruikmaken van bestaande rubrieken
Soms zijn er in kranten rubrieken waar je op kunt inhaken. Zoals een vraag- en antwoordsegment met de burgemeester, waar je een vraag kan stellen, zelfs als het een verzonnen vraag is. Of misschien is er een rubriek waar lokale mensen hun ervaringen van de week delen. Als je een interessante week in het verschiet hebt, kun je dit als springplank gebruiken voor je eigen artikel.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Reageren op bestaande artikelen
Een andere tactiek is het reageren op bestaande artikelen. Als je een artikel leest waar je het niet mee eens bent, kan dat een uitstekende gelegenheid zijn om in te haken. Je kunt de auteur aanspreken en zeggen: ‘Hé, ik heb je artikel gelezen. Het was een goed stuk, maar ik heb een andere mening.’ Dit kan leiden tot een vervolggesprek en mogelijk een vermelding in een toekomstig artikel.
Actief zijn en initiatief nemen
Het belangrijkste in het hele proces van aandacht trekken van de media is om in actie te komen. Begin met het uitzoeken wie de relevante mensen zijn bij de krant, kijk of er rubrieken zijn waar je je voor kunt aanmelden of op kunt inhaken. Het kan je verbazen hoe gemakkelijk het soms kan zijn om in de krant te komen.
Wil je de hele aflevering terugluisteren? Dat kan via Spotify of Apple Podcasts:
Vergeet je niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.