Communicatie is dé manier om frustraties op te lossen: het kan problemen en irritaties voorkomen en daardoor weer plaats maken voor begrip en draagvlak. Door te communiceren stellen we ons open, wat vaak alleen maar positief kan uitpakken. Zodoende is omgevingscommunicatie ook ontzettend belangrijk om toe te passen. Maar hoe wordt omgevingscommunicatie toepast in de praktijk? In deze blog lees je er meer over.
Omgevingscommunicatie
Heb je een succesvolle uitvoering als doel? Dan is een proactieve omgevingscommunicatie en adequate omgevingsmanagement onmisbaar op weg naar dat doel. Bij omgevingscommunicatie gaat het erom in contact te komen met alle partijen die van belang zijn voor jouw organisatie, met als doel wederzijds begrip. Je gaat een gesprek met de verschillende doelgroepen aan voor daadwerkelijke wederkerige communicatie, in tegenstelling tot een eenzijdig gesprek waarin slechts jij als organisatie je zegje doet. Wanneer de stakeholders tijdig op de hoogte zijn van jouw aanpak, zijn ze sneller geneigd begrip te tonen, wat zal leiden tot een soepel verloop van de uitvoering. Het is dus een win-winsituatie voor alle partijen: je creëert een draagvlak en voorkomt weerstand.
Omgevingscommunicatie in de praktijk
In de praktijk zien we omgevingscommunicatie vooral bij bouwprojecten. Je wilt voorkomen dat bewoners zich constant ergeren aan de afgesloten wegen en vervolgens met tegenzin moeten omrijden. Als het bouwproject ook nog eens voor geluidsoverlast zorgt, dan is dat op een gegeven moment de druppel die de emmer doet overlopen. Iedere keer werken de werklui ergens anders en de bewoners hebben geen idee waar het bouwproject goed voor is. Pas als het klaar is zien ze wat het doel is van het project: ze maken namelijk ruimte voor nieuwe woningen, wat alleen maar ten goede komt van het tegenwoordige tekort aan huizen. Hadden ze dit eerder geweten, dan hadden ze het waarschijnlijk wat minder vervelend gevonden.
Doordat het een project is dat invloed heeft op het dagelijkse ritme van mensen, denk aan omrijden, extra opletten of slechte nachtrust, is het van belang dat deze externe partijen op de hoogte worden gesteld (en gehouden) over de werkzaamheden. Ook is het fijn als ze de mogelijkheid krijgen om opmerkingen te delen of vragen te stellen. Op die manier zullen de stakeholders zich meer verbonden en gehoord voelen: naast een goed project wil je ook draagvlak creëren. Dit kan alleen door middel van een effectieve omgevingscommunicatie.
Tips voor efficiënte omgevingscommunicatie
Een efficiënt verloop van omgevingscommunicatie in de praktijk begint bij een goed plan van aanpak. Vooraf wordt een stakeholdersanalyse gemaakt, maar ook een buurtonderzoek gehouden om nauwkeurig te beoordelen wie de betrokken partijen zijn. Vervolgens besluit je via welk medium de communicatie zal verlopen en wat de opmaak hiervan zal zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat er op tijd wordt gecommuniceerd, maar ook consistent. Stem de boodschap af op de individuele belanghebbenden. Wanneer je als organisatie zelf inziet dat je niet kunt inwilligen, zorg dan dat je dat ook communiceert. Het is beter om een keuze nader uit te leggen, dan een afspraak niet na te komen. Een online platform kan helpen om bedrijven, overheden en individuen samen te brengen en slimmer te laten werken.
Wees je ervan bewust dat je niet moet beginnen met omgevingscommunicatie wanneer er weerstand ontstaat. Op dat moment bevind je je in een situatie waarin het lastig gaat worden om jouw product volgens plan af te ronden. Het kan namelijk zijn dat bezwaarschriften, maar ook negatieve stukken in de pers verschijnen, waardoor jouw proces wordt belemmerd en je op zoek moet gaan naar manieren om met slechte publiciteit om te gaan. Begin dus tijdig met het toepassen van omgevingscommunicatie. Dit betekent echter niet dat belanghebbende partijen slechts uit zijn op negatieve reacties; externe partijen kunnen kritisch zijn, maar hierdoor ook met goede suggesties komen. Daarom is het zo cruciaal dat de omringende partijen gelijk betrokken worden. Durf jij de uitdaging van publiciteit aan? In deze blog lees je er meer over.
Weet jij al het belang van een goede positionering? In deze blog lees je meer over het brand key model die je daar mee kan helpen.