De verschillen tussen oude en nieuwe media
Wat zijn de verschillen tussen oude en nieuwe media? We leggen het uit in deze blog.
Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende kanalen, dat we vergeten hoe kort iets er eigenlijk maar is. LinkedIn was nog niet iets dat we gebruikten rond 2000. Ik kan mij het runnen van een bedrijf niet meer voorstellen zonder. Jij wel? Instagram – bestaat ook nog niet zo heel lang, nog geen 10 jaar dat we het op elke smartphone kunnen gebruiken. Elk moment komen er nieuwe media bij en rechts en links verdwijnen er ook een paar. Elk jaar week – denk aan MySpace, Hyves en Google+ – ze kwamen en gingen weer.
Wat zijn de oude media?
Afgelopen week sprak ik een klant van mij die twee keer zo oud is als ik. Als je het met hem over de media hebt, denkt hij aan één ding: de krant. Hij kijkt online vast nog wat televisie, maar dan houdt het eigenlijk wel een beetje op. Daarmee hebben we (met radio erbij) alle oude media op een rij: de krant, televisie en radio. Het zijn de media die er al tientallen jaren zijn. Als je bij een ouderwets reclamebureau aanklopt staan deze 3 soorten oude media bovenaan om de aandacht te trekken van klanten. Lees hier meer over de deelname van Jennifer Delano in het tv-programma De Alleskunner!
Wat is nieuwe media?
Ook deze week sprak ik iemand die in de marketing zit. Ik vroeg hem uit over zijn diensten en merkte op dat hij eigenlijk een heel nieuwerwets reclamebureau is. Hij maakt ook campagnes – banners/posters/verhalen voor bedrijven – maar hij brengt ze alleen online naar buiten. Via alle social media kanalen: van LinkedIn, Facebook, Twitter tot en met TikTok en alle andere kanalen die je kunt verzinnen. Zo nieuw als je media kan inzetten dus.
Oude media versus nieuwe media
Wat is beter hè? Ik hoor je het denken: nou, dat is niet te zeggen. Het gaat om wie je zoekt en waar jouw doelgroep en potentiële klanten / samenwerkingspartners te vinden zijn. Het is niet of radio of Instagram. LinkedIn of op televisie. Waar zitten jouw klanten en waar kun je ze vinden? Het opzetten van een campagne is een specialisme en is keiharde marketing. Als je je afvraagt hoe je zonder (of nog liever naast jouw) betaalde adverteercampagne de aandacht kan trekken, dan kan PR zomaar jouw oplossing zijn. Lees ook alvast meer over de 5 beste guerrillamarketingcampagnes.
Wat zijn traditionele media?
Die traditionele media – krant, radio en televisie. Ze waren vroeger traditionele media, maar gaan flink met hun tijd mee. Zo heeft het NRC tegenwoordig naast hun krant, een online platform (website) en een eigen podcast. De Trouw – een echt traditioneel medium – al van voor de oorlog – heeft een online platform en een eigen app. Oftewel: de traditionele media gaan ook met hun tijd mee. De vroegere traditionele media zitten op allerlei socialmediaplatforms (er zijn hele volksstammen die niet hun nieuws van een krant of website lezen, maar via social media) en kiezen ervoor om ook via audio (podcasts) en video’s (YouTube, reels, of als online post) hun nieuws delen.
In de traditionele media of nieuwe media komen?
Vergis je niet in het bereik van de traditionele media. Een goed online artikel op RTL bereikt meer dan 1 miljoen mensen. Daarnaast kan een aansprekend artikel zomaar flink gedeeld worden online. Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die flink wat bereik via social media ophaalt door een interview te pakken te krijgen op een online platform. Ik geloof niet in “of of”, maar meer in “en en.” Je hoeft niet te kiezen waar je in wil, je kiest de richting en het soort media en daarna jagen we ze graag (met goede verhalen natuurlijk) achterna.
Zin om eens te sparren met welke verhalen jij met jouw bedrijf wereldberoemd in Nederland kan worden?
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.