Wat mag niet in een persbericht?
In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag van onze luisteraars. In deze aflevering is dat: wat mag niet in een persbericht?
Er zijn een aantal veelvoorkomende valkuilen die je wilt vermijden bij het schrijven van een persbericht. Hoewel ze ogenschijnlijk onschuldig kunnen lijken, kunnen ze toch betekenen dat je persbericht direct de prullenbak in gaat.
Leugens
Eén ding dat je absoluut niet moet doen in een persbericht is liegen. Vroeg of laat komt de waarheid toch naar boven en kan je leugen leiden tot reputatieschade voor jou of je bedrijf.
Begin niet met een mening
Een tweede belangrijk punt is het vermijden van meningen in de kop van het bericht. Als een journalist iets leest dat niet wordt onderbouwd door feitelijke bronnen, zal hun aandacht al snel verslappen. Begin dus nooit met een stelling, tenzij je deze heel goed kunt onderbouwen met bronnen – dan wordt het geen mening meer, maar een feit.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Vermijd overmatige interpunctie en bijvoeglijke naamwoorden
Het gebruik van overmatige leestekens zoals uitroeptekens of vraagtekens en het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden, vooral het woord “uniek”, moet je te allen tijde vermijden in een persbericht. Laat het aan de journalisten over om te bepalen of je bedrijf of product uniek of bijzonder is.
Zorg voor een beknopt persbericht
Hou je persbericht kort en bondig. Een persbericht van twee pagina’s zal niemand publiceren. Het beperken van bijvoeglijke naamwoorden en het vermijden van overdrijvingen kan ook helpen om de boodschap duidelijk over te brengen.
Duidelijke citering van meningen
Als je een mening wilt verkondigen in een persbericht, zorg dan dat je dit duidelijk aangeeft. Doe dit door je volledige naam te vermelden, gevolgd door een dubbele punt en aanhalingstekens rondom je mening. Op deze manier is het heel duidelijk dat dit jouw mening is en niet een vaststaand feit.
Schrijf alleen een persbericht als er nieuws is
Schrijf geen persbericht als er niets te melden is. Journalisten zullen geïrriteerd raken door dergelijke “non-nieuws” persberichten. Liever één persbericht minder, dan een persbericht dat niets te melden heeft.
Conclusie
Het schrijven van een persbericht kan lastiger zijn dan het lijkt. Voorkom onnodige leestekens, overbodige bijvoeglijke naamwoorden en zorg ervoor dat meningen duidelijk worden geciteerd als zodanig. Hou je persbericht kort en krachtig. Onthoud dat de belangrijkste taak van een persbericht is om een duidelijk en beknopt overzicht van het nieuws te bieden.
Beluister afl. 023 ‘Wat mag niet in een persbericht?’
Heb je ook een vraag voor de Free Publicity Podcast? Stuur hem in via onze socials.