Dit is volgens MVO Nederland de ‘Nieuwe Businessagenda van Nederland’: zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf.
Afgelopen maand was ik bij MVO Nederland voor de presentatie van de ‘Nieuwe Businessagenda van Nederland’. Volgens het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa is 2025 niet heel ver weg meer. Maar aan de andere kant is er ook tijd om te schakelen.
Duurzaamheidsstrategieën voor je bedrijf
Samen met 2500 ondernemers vormt MVO Nederland een beweging die de overgang naar een nieuwe economie versnelt. Een gezonde economie waarin positieve financiële resultaten samengaan met de zorg voor onze planeet en mensen. Ze gaan voor maximale impact, nationaal en internationaal.
Hier vind je: zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf, deel 2.
(Pssst, deel 1 gemist? Je leest het hier.)
4. Zorg voor een diverse groep mensen in je bedrijf
Onder het mom ‘Verschillen moet je willen’ vertelde Rolf Schrama van Onbeperkt aan de Slag over de kansen van gevarieerde teams.
Het gemiddelde managementteam is nog steeds behoorlijk eenzijdig samengesteld. In de nieuwe economie is dit anders. Teams zijn dan een mix van de samenleving met een variëteit in huidskleur, genders en smaak en stijl.
Waarom je verschillen in je team zou moeten willen, is omdat gevarieerde teams bewezen beter werken. Het levert bijvoorbeeld 28% meer rendement op. Om de drempel te verlagen, organiseren ze meets & greets. Werkgevers zien na de ontmoeting hoe waardevol mensen kunnen zijn. De klanttevredenheid gaat omhoog, medewerkers zijn minder vaak ziek.
3. Maak Nederland wereldkampioen groene energie
Het zou toch mooi zijn, hè? Nederland wereldkampioen groene energie. Maar we staan helemaal onderaan. Er is nog heel wat te doen.
Ongeveer 6% van de energie wordt nu opgewekt met hernieuwbare bronnen. Al jarenlang is Nederland hekkensluiter in het gebruik van duurzame energie. Ondernemer Adriaan Korthuis van Climate Focus vertelde ons hoe we daar een verschil in kunnen maken.
Bekijk eens de Rotterdamse Klimaatoproep. Zij bouwen aan coalities met het doel om binnen elf jaar de uitstoot naar 49% terug te brengen. Want 20% van de Nederlandse uitstoot komt uit Rotterdam. Hoe bedoel je, het goede voorbeeld geven?
6. Zorg dat de ecosystemen en biodiversiteit op peil komen
De natuur … Zonder planeet geen kans op leven. Je zou zeggen dat het uitsterven van de duinpieper niet zo veel met bedrijfsvoering te maken heeft. Maar niets is minder waar. Het belang van biodiversiteit en de invloed van bedrijven hierop is voor veel ondernemers een blinde vlek.
David Thelen van Arcadis vertelde over onze kansen. Het gaat niet zo goed met de natuur. Terwijl de natuur ons belangrijkste kapitaal is. Daarom hoort het belasten van het klimaat ook te worden meeberekend in de kosten. Bij het aanleggen van een nieuwe wijk kan bijvoorbeeld worden bekeken hoe de natuur een onderdeel kan zijn. Die levert zuurstof af en gaat erosie tegen.
7. Geef de grondstof door
Het klinkt zo simpel en als je het wilt, is het dat ook! De spullen die de een niet meer nodig heeft, verkoopt hij aan een ander die ze juist goed kan gebruiken. Dit bespaart uitputting van grondstoffenvoorraden. Marktplaats is al jaren een succes. Nu de stap naar de business-to-businessmarkt. De mogelijkheden en het goede voorbeeld worden uitgelegd door Dionne Ewen van het bedrijf Ahrend. Ahrend kiest ervoor om geen lijm meer te gebruiken, zodat je meubels weer uit elkaar kunt halen. Daarnaast doen ze vier aanbevelingen:
- repareer alles van wat er al is;
- hergebruik alles en distribueer het opnieuw;
- revitaliseer en herproduceer;
- recycle.
Ahrend onderzoekt nu of mensen eigenlijk eigenaar willen zijn van al die spullen. Oftewel: de introductie van furniture as a service.
Dit was ”Zeven aanbevelingen voor duurzaamheidsstrategieën in elk soort bedrijf, deel 2”
Wat neem jij hieruit mee?
Je las een artikel van PRGoeroes, hét pr-bureau dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden
Nog niet uitgelezen en wil je eigenlijk weten of een duurzaamheidscertificaat essentieel is voor jouw PR? Lees dan hier verder.